Författare, kompositörer, verk

Markis de Sade

2011-02-12 14:11 #0 av: Skogselva

Donatien Alphonse François de Sade, en fransk aristokrat, revolutionär, författare och libertin. Egentligen var han greve, men han föredrog titeln ”Markis”.

Hans liv

Markis de Sade föddes 1740 i Paris som till den kunglige diplomaten Jean-Baptiste de Sade och hovdamen Marie-Eleonoré. Vid 14 års ålder skickades han till militärskolan och han deltog även i Sjuårskriget.

Men kanske bör jag börja med att förklara vad en libertin är. Betydelsen har förändrats genom åren, men på Sades tid var det en person som strävade efter att leva fri från de begränsningar som samhällets normer och moral gav. Hela Sades liv kännetecknades av extrema sexuella böjelser, framför allt för sin egen tid.

Efter det sjuåriga kriget blev han kär i Anne-Prospère de Montreuil, men hans far tvingade honom istället gifta sig med den äldsta dottern i släktet Montreuil, Renée, vilket gynnade familjen Sades ekonomi mer. Tillsammans fick de tre barn. Han hade dock en affär med Anne-Prospére, som bodde med makarna.

Som sagt var han både författare och libertin och mest känd är han för sina erotiska berättelser, som blandade porr med filosofi. Hans böcker handlade alltså om sexuella fantasier, blandat med våld, kriminalitet och hädelse kyrkan. 32 år av sitt liv spenderade han i fängelse och mentalsjukhus, varav tio av dessa år spenderades i Bastille, Paris.
Under franska revolutionen kallade han sig Citizen Sade och lyckades faktiskt få många poster inom Nationalkonventet - trots hans blåa blod. 1793 blev han ifråntagen sina poster och fängslad av Robespierre som inte uppskattade hans varma minnestal till Jean-Paul Marat. Han släptes fri 1794 när Robespierre själv föll offer för Skräckväldet och avrättades av Nationalkonventet.

Bland hans skandalösa affärer (för hans samtid) finns affären med hans betjänt Latour som han begick sodomi med (som belönades med dödsstraff på 1700-talet).
Han var också anklagad för att ha tagit med sig Rose Keller (debatterat om hon var hora eller inte) till sitt slott där han kedjade fast henne och torterade henne både sexuellt och psykologiskt tills det att hon lyckades rymma. Efter detta blev han utesluten ur hovet och en arresteringsorder utfärdades.

Från 1790 till sin död 1814 levde han med före detta skådespelerskan Constance. 1810 mötte han en trettonårig flicka som han inledde en affär med, som pågick tills hans död.

Bland hans litterära verk

Hans första bok att ges ut var "Justine" som han skrev under sin tid på Bastille. Denna är snäll för att ha skrivits av Sade. Boken börjar med tolvåriga Justine och följer henne fjorton år framåt i tiden på hennes jakt efter dygd. Hon råkar ut för missöde efter missöde, grymma händelser, minst sagt. Hon har en syster Juliette (som också har en bok om sig) som är hennes motsats, en omoralisk syndare, vars liv är fyllt av "belöningar".

1801 beordrade Napoleon att han skulle arresteras för dessa böcker.

1797 kom boken "Filosofi i sovrummet" som handlar om 15-åriga Eugenie som i bokens början är oskuld och blivit uppfostrad till en skötsam och lydsam ung dam. Detta förändras när hennes far för henne till Madame de Saint-Ange, en libertinsk kvinna som med hjälp av sin bror Le Chevalier de Mirval och den homosexuelle Dolmancé "utbildar" Eugenie i deras skola. När Eugenies mor får reda på detta kommer hon för att undsätta sin dotter, men det är redan försent och Eugenie deltar i tortyren av sin mor, som också blir våldtagen. Boken är fylld av incest, sodomi, sadism något som var väldigt vanligt i Sades böcker.

Trots detta så betraktas boken i dag inte som porr utan som ett sociopolitiskt drama.

Han var verksam under upplysningen och romantiken, men trots sina likheter med den gotiska romanen så brukar man inte räkna hans verk som gotiska.

Sades försvarare

Här beskrivs en man som kanske egentligen inte alls förtjänar försvar och som borde ha ruttnat i en kall fuktig fängelsecell. Men han har faktiskt försvarare i dag. Bland annat feministen Simone de Beauvoir (men även fler författare) har i hans texter försökt finna en radikal frihetsfilosofi.

Löpsedelsbild målad av Charles-Amédée-Philippe van Loo (1719-1795)

 

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-02-14 18:44 #1 av: [grinda]

Tack för intressant artikel. En riktigt knepig typ den där Sade. Mannen vars namn myntat ordet sadism.

Att Simone de Beauvoir försvarade honom tycker jag var extra intressant.

Frihet på andras bekostnad, att plåga och utnyttja...vad ska det vara för slags frihet? Märkligt tänk av en feminist.

Anmäl
2011-02-14 19:00 #2 av: Skogselva

Varsågod Cool

Glömde ta med det där med sadism, väntade på rätt tillfälle...

Jag tycker också det är lite konstigt av Beauvoir, men om man tänker på Justine så hånas dygd och moral, medan Juliettes synd och omoral belönas så kan man skönja ett visst hån mot den tidens dygd och moral, en del av den finns kvar än i dag. Kanske är det just den biten hon försvarar. På sätt och vis kanske jag ändå kan förstå det. Frihet på andras bekostnad, som du säger, tycker jag är oförsvarligt. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-02-14 19:50 #3 av: [grinda]

Jag ska erkänna att jag vet inte särskilt mycket om varken Simone eller markisen. Däremot så har jag läst lite lösryckt om dem båda. (Du vet man ögnar lite i tidningsartiklarna på kultursidorna) Jag vet att Sade skriver någonstans på sitt poetiska vis hur trevligt det är att ta oskulden från en outvecklad flicka. (våldtäkt får man anta).

Och sedan retar jag mig lite på Simone. Hon var i mitt tycke en kvinna som när det kommer till kritan offrade sin feminitet och känslighet för att få räknas bland de stora intellektuella. Det fria förhållandet med Sartre var nog mest på hans villkor.

Kan det vara så att hon anammat en slags manlig känslokyla och därför försvarar markisens hjärtlösa hållning till sexualiteten? Och att hon inte kunde se att bigotteriet och pervesionen är sidorna av samma mynt?

 

Anmäl
2011-02-14 22:40 #4 av: Skogselva

#3 Jag håller inte med om samhällets syn på kvinnligt och manligt över huvud taget. Jag är varken moderlig, känslig, hjälpsam, uppoffrande eller "feminin" - men jag anser ändå att jag är en tvättäkta kvinna! FlörtHade jag varit Simone så hade jag inte velat ha ett slutet förhållande...

Man föds inte som ett kön, man blir det, som Simone sade. Jag läste hennes "Det andra könet" för några år sedan och höll med henne om det mesta, även om det kanske förbättrats lite sedan hon skrev boken. Faktum är att de förlegade könsrollerna - eller fördomarna om könen - finns kvar och styr kvinnor och mäns beteende.

Det finns inget manligt och kvinnligt av naturen, bara fördomar formade av människan själv. De som föder barnen ska vara på ett sätt, och de som bidrar till produktionen av barn ska vara på ett annat. (Vet inte vad jag ska kalla det riktigt.)

Sen kan jag knappast försvara Markisens förhållningssätt till sexualitet -det spelar ingen roll hur man vrider på det, ett övergrepp är alltid ett övergrepp och det är i mina ögon ett oförlåtligt brott. Så visst är det underligt att Simone skulle försöka försvara Sade. Hans leverne talar ju för att han inte var symbolisk när han skrev sina böcker, utan skrev det som han själv blev tänd på. Obestämd

(Det här med feminism och könsroller är något jag verkligen brinner för, märks det? Oskyldig)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-02-15 11:44 #5 av: [grinda]

Ha ha ja det märksFlört Där har vi något gemensamt. Men jag ska inte uttala mig om "Det andra könet" eftersom jag aldrig läst boken;) Jag skulle nog hålla med om en hel del, dock inte allt.

Det är kul med människor som har patos. Men jag måste nog säga att jag är väldigt kluven till det här med jämställdhets-tänket som jag tycker har en tendens att bortse från naturliga skillnader. Jag menar att mannen och kvinnan har naturliga olikheter som man inte kan bortse ifrån. (Även om vi alla är olika som personer) Problemet är att man historiskt sett nedvärderat det feminina värdena och höjt det maskulina till skyarna. Jag menar att vi alla har det maskulina och det feminina inom oss och att vi även lärt oss att nedvärdera det feminina inom oss själva.. Men det var visst lite OT kanske. Jag brinner nog också för samma sak men har ett lite annat synsätt.

Tack än en gång för intressant artikel.

Edit:

Vill bara tillägga att jag är för jämställdhet till hundra procentGlad

Anmäl
2011-02-15 12:17 #6 av: Skogselva

#5 Det är ju en intressant diskussion! Glad

Det är konstigt och helt fel angrepssätt på problemet. För något år sedan läste jag en artikel om ett dagis som skulle motverka könsrollerna - vad gjorde de? Jo, de förbjöd dockor, rosa prinsessklänningar och det där "tjejiga". För det bidrar ju verkligen till jämställdhet och förstärker inte alls de könsroll och synsätt som redan finns. Obestämd

Jag tycker att istället för att sortera in det i typiskt kvinnligt och typiskt manligt så ska man låta människor få vara som de är. Om en tjej är väldigt "tjejig" av sig så ska hon få vara det utan det ska vara något negativt. Är en kille "tjejig" av sig så ska han också få vara det. Är han väldigt "killig" så ska han få vara det, och det ska en tjej också få vara osv - så länge de får vara de de verkligen är och inte tvingas in i några slags fack.

De enda olikheterna mellan könen, som jag ser det, är kropparna. Beteendet tror jag kommer ifrån uppfostran.

Om man ska säga något kort om "Det andra könet" så tycker inte hon kom fram till något egentligen, kändes mycket som om hon mest klagade på hur det såg ut. En del var ganska gammalt och kanske inte så aktuellt nu längre, men det hon sade om könsroller och stereotyper tycker jag stämmer.

 

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-02-15 15:25 #7 av: [grinda]

Där är vi rörande överens. Jag tycker också att barnens egna preferenser ska respekteras. Om jag vågat när jag växte upp (i en rätt "grabbig" familj) så skulle jag varit mycket mer pimpinett och prinsessig - men jag vågade inte eftersom det ansågs lite fjantigt att hålla på sådär.

Känslighet, prinsessighet förlöjligades man skulle vara robust, tåla skämt etc.

Kanske är det därför jag reagerar så starkt på att samhället tycks i hemlighet se ner på t ex hemmafruar, känslosamma kvinnor som gillar operetter, flickor som gillar my little ponys, kvinnor som intresserar sig för spådom och kristaller och liknande - det är inte intellektuellt nog eller tufft sportigt nog. Men även män ska förlöjligas när de visar prov på starkt känslomässigt uttryck... Linda Skugge klarade inte av Ranelids läggning som i mitt tycke är ett prov på ocensurerad känslighet. Han verkar vara helt i avsaknad av slipad cynism och coolhet och sin fåfänga sticker han inte under stol med. Linda däremot en svartklädd lite antiprinsessa och rätt cyniskt lagd. (gillar henne ändå).

Men för att återknyta till Sade. Detta våldförandet på det feminina inom båda könen går om en röd tråd genom historien tänker jag. För mig är det feminina kopplat till hjärtat och det maskulina kopplat till intellekt och vilja.

Det är lite så jag ser det.

Anmäl
2011-02-15 16:40 #8 av: Skogselva

#7 Skugge och Ranelid vet jag inte så mycket om. Men måste erkänna att när man sett Ranelid på teve så ser han fåfäng ut. Oskyldig Men det måste han ju få vara, om det är sådan han är som person.

Det är som du säger att synen på feminina egenskaper som något negativt är en röd tråd. Kvinnor styrs av känslor, och män av förnuftet, så därför bör man inte utsätta kvinnor för kunskap. Man ansåg att kvinnor som läste mycket kunde bli nervsvaga eftersom det inte låg i deras biologi att tänka. *fnys*

Och som sagt, för mig finns inget typiskt kvinnligt eller manligt, bara samhällets normer.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-02-15 21:20 #9 av: LenaR

Heja heja, Skogselva! Jag uppskattar dina klara tankar. Glad

Om det finns manligt och kvinnligt (och det finns säkert i varenda kultur på jorden) så är man ändå illa ute om man försöker knyta manliga egenskaper bara till män, och kvinnliga bara till kvinnor. Gör man det, då har man satt oss allihop i fängelse. Vi måste vara människor först.

För övrigt funderar jag fortfarande över hur de resonerar som ser de Sade som en frihetsfilosof. Det skulle jag gärna vilja veta mer om. Nämns de Sade i Det andra könet? Jag läste den för många många år sen och minns inte mycket mer än att jag blev rätt nerslagen av att läsa den.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2011-02-15 21:47 #10 av: [grinda]

#8

I det där sista skiljer vi oss åt (som sagt) Jag tror trots allt på att vi har vissa medfödda biologiska skillnader precis som de övriga djuren (instinkter av olika slag). Därmed inte sagt att alla är stöpta i samma form.  Mycket är indroktinering men sedan finns det vissa grundläggande skillnader som jag personligen tycker är bara en skön dynamik. Dessvärre har skillnaderna värderats olika.

#9 Såg att hon skrivit en essä om markisen att även hon var lite ambivalent inställd till hans ideér.

Fann en lite kultursidedebatt om honom citerar slutklämmen.

Det är här jag tror vi har svaret på varför han kommit i ropet i vår tid: de Sade erbjuder en postmodern version av fascism och patriarkat - förklädd till frihet.

Kajsa Ekis Ekman

http://www.aftonbladet.se/kultur/article6229234.ab

Anmäl
2011-02-16 12:38 #11 av: Skogselva

#9 Det minns jag inte, men tror den handlade mest om hur kvinnor fostrades till att bli "underlägsna". Det är en jobbig bok, själv blev jag ganska arg när jag läste boken, eftersom jag kände igen mig i en hel del, som för mig var osant.

Det var bra formulerat där, att man sätter oss alla i fängelse. Glad

#10 På 1700-talet var det modernt för män att öppet visa sina känslor. Ganska bra sagt om Sade, förresten. Det beskriver honom troget.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-02-16 13:18 #12 av: [grinda]

#11 Om jag inte minns fel så bölade man stort för vinna gehör under rättegångar och liknadepå 1500:talet. En riktig karl skulle vara känslosam. Var det i slutet av sjuttonhundratalet som den avskalat klädde mannen och den känslomässigt återhållna stilen började ta form eller var det under artonhundratalet?

Anmäl
2011-02-16 13:58 #13 av: Skogselva

#12 Om man läser böcker som Goethes "Den unge Werthers lidanden" (slutet av 1700-talet) så är de väldigt känslosamma där. Werther gråter mycket. Men även i Oscar Wildes "Dorian Greys porträtt" (slutet av 1800-talet) så är de väldigt känsliga av sig och ingen av männen är rädda för att erkänna hur vacker Dorian Grey är.

Så det började nog komma under 1800-talet, tror jag. Det var också då man började anse att kvinnor och män hade olika behov på grund av sitt kön, innan dess hade man ungefär ansett kvinnan som en outvecklad man, de hade alltså samma behov.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-03-29 21:51 #14 av: Skogselva

Eftersom det diskuterades en del så tänkte jag länka till den här sidan. Längst ned står lite om kvinnor som försvarar och förkastar Sade.

http://www.enotes.com/nineteenth-century-criticism/de-sade-marquis

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anmäl
2011-03-30 12:25 #15 av: [grinda]

Tack SkogselvaGlad Ska gensat kika.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.