Annons:
Etikettkläder
Läst 1808 ggr
julklappen
3/2/12, 6:43 PM

Undrar över vilket årtionde och land?

Jag har talas om att det har funnits en tid då (vet inte från vilket land eller årtionde?) militärer haft trekantiga hattar, knäbyxor och tillhörande en rock. Är inte säker på om det var blå klädsel. Någon som kan säga mig det?

Annons:
bellanova
3/2/12, 6:48 PM
#1

Låter som karl XI drabanter

Geru
3/2/12, 6:48 PM
#2

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karoliner dom du tänker på kanske?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Skogselva
3/2/12, 8:25 PM
#3

Skulle nog också säga att det låter som karolinerna, och 1700-tal. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

julklappen
3/2/12, 11:54 PM
#4

ok, 1700_talet.Men vad hette kungen som bestämde då? Skulle vilja ha lite namn på  lite finare olika släkter som levde då? någon här som vet?

Skogselva
3/3/12, 5:13 PM
#5

Regenterna under 1700-talet: Karl XII 1697-1718, då han stupade. Stormaktstiden tar också slut däromkring. Frigetstiden: Ulrika Eleonora som var Sveriges drottning 1718-1720 innan hon överlät makten åt sin make Fredrik I (eller blandar jag ihop regenter nu?) Fredrik I 1720-1751 Adolf Fredrik 1751-1771 Under den gustavianska tiden har vi: Gustav III 1771-1792 Gustav IV Adolf 1792-1809 Men om du tänkte mer på regenterna under karolinernas tid så är det Karl XI (1660-1697) och Karl XII som sagt var kung 1697-1718 som gäller. Soldaterna kallades karoliner eftersom de tillhörde båda kungarna Karls arméer. Karolinerna var orädda och duckade inte för kulor och så, eftersom de trodde att Gud bestämde vilka som skulle dö. Men nu rabblar jag bara sån't jag kommer ihåg från gymnasiehistorian, så det tåls nog att dubbelkollas 😉

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: