Annons:
Etikettvapen-krigskonst-mm
Läst 3138 ggr
[Jimmy.L]
3/16/12, 1:34 PM

Sveriges första stridsvagn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Strv m/21 var Sveriges första stridsvagn, Vagnarna köptes i hemlighet från Tyskland som på den tiden inte fick bygga tunga stridsvagnar. Vagnarna importerades i byggsats som "traktorer och bleckslageriarbeten" Och sattes ihop på flera olika platser i Stockholm. Tio stycken användes av svenska armén mellan åren 1922 till 1939. I början av 1930-talet renoverades och modifierades fem stycken och fick ny beteckning, strv m/21-29. Denna vagn står på Arsenalen i Strängnäs.

Den vägde 9.7 ton och toppfarten var 16 km/h. Besättning på 2-4 man.

Beväpnad med 2 x ksp m/14 eller m/14-29.

Annons:
Skogselva
3/17/12, 10:46 AM
#1

Intressant, men tänk att det fanns plats för upp till 4 man, den ser så liten ut! Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Jimmy.L]
3/17/12, 12:16 PM
#2

Ja den är inte stor, möjligt att dom satt utanpå den eller var "reserver".

Skogselva
3/17/12, 6:36 PM
#3

Så kan det ha varit.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: