Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1925 ggr
Vintersnö
2012-04-24 20:57

"If I lose myself I save myself.."

Vad menade Sir Galahad egentligen med dessa ord? Skulle någon kunna berätta något om sammanhanget i vilket han sade det?

Vet inte om jag väljer rätt forum för att fråga, men jag prövar i alla fall. Glad

Annons:
Skogselva
2012-04-26 15:36
#1

Legenderna om Arthur är intressanta, men jag vet tyvärr inte så mycket om dem alls. Obestämd

Var hörde du det? Ibland kan man ju börja där man själv hörde någonting och läsa sig vidare.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
2012-04-29 22:38
#2

Det är ett citat ur Tennysons dikt.

http://www.everypoet.com/archive/poetry/Tennyson/tennyson_contents_idylls_the_holy_grail.htm

Det handlar om en stol som Merlin tillverkade och kallade "Siege perilous", för ingen kan sitta i den utan att förlora sig själv. När Galahad hör talas om den utbrister han i det vackra citatet, och när han sätter sig i den får alla riddarna en uppenbarelse av den heliga gral.

Jag har inte läst hela, för varken Galahad eller Tennyson är några favoriter, men det finns i länken ovan.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2012-04-29 23:44
#3

Jag tar tillbaka vad jag just sa! Började läsa Tennyson och blev snart fast. Det är lite väl högtravande ibland, men vackert språk för högläsning. (Visst var det Tennyson Anne på Grönkulla deklamerade?)

Allt verkar handla om kristendomens uppfattning om synd och renhet. Det är t ex vackert att bli riddare och dra ut i krig och slakta andra män, medan det är fult att ha sex. De enda två som ser graalen obeslöjad är Galahad och en nunna. Båda är heligt asexuella.

Percivale klandras på ett ställe av en eremit för att han inte är ödmjuk. Eremiten använder samma ord - "Du har inte förlorat dig själv för att rädda dig själv, som Galahad". Jag blir ändå inte riktigt klok på vad det betyder. Ska sova på saken.

Blev du klokare av sammanhanget, Vintersnö?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
2012-04-30 09:36
#4

Spännande, då fick man lära sig något nytt. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Vintersnö
2012-05-14 07:28
#5

Tack så mycket för svaren, och förlåt för att jag själv svarar så sent! Det var väldigt intressant att läsa, och nu känner jag att jag förstår mer vad det handlar om, även om jag kanske inte greppat det helt ännu. Men jag ska också sova på saken, så kanske det sjunker in så att jag förstår det till fullo.  Tack i alla fall!Glad

Upp till toppen
Annons: