Annons:
Etikettfilmer-böcker-tidskrifter-musik
Läst 1693 ggr
Skogselva
2012-04-29 11:39

The Republic of Pirates

Författare: Colin Woodard

Genre: Fakta

Jag gör ett försök till en bokrecension eftersom detta har efterfrågats några gånger.

Boken handlar om fyra män: Sam Bellamy, Edward Teach (eller Thatch) och Charles Vane, tre pirater som bildade denna piratrepublik under piraternas guldålder, ca 1700-1720-talet, och den fjärde mannen Woodes Rogers vars uppdrag var att spillra denna republik.

Boken är dock inte så enkelspårig som en biografi utan tar upp många aspekter runt omkring. Det handlar mycket om vad som förde dessa män till sjöröveri, vad som påverkade andra män till att bli sjörövare, boken berättar mycket om hur sjömän behandlades ombord på handels- och krigsskepp, deras villkor, vad de tjänade och vad de hade för status i övriga samhället, även krigs- och fredstiden under den här perioden behandlas, dock ur dessa fyra mäns perspektiv.

Den här boken är väldigt intressant, och det säger jag inte bara för att jag är piratnörd, utan också för att den innehåller så mycket om sjörövarnas samtid, den har mycket att ge alla som är nyfikna på hur det kunde vara att vara sjöman under den här tiden.

Pirater har ju på sätt och vis hyllas som folkhjältar och även om de kanske inte var lika charmanta som t.ex. Kapten Jack Sparrow i verkligheten, så förstår man varför befolkningen hyllade dem som hjältar medan myndigheterna hatade dem.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: