Annons:
Etiketthistoriska-händelser
Läst 2500 ggr
Perly
10/18/12, 5:29 PM

Antiken

Har lite rester kvar i historian från förra året, bland annat om antiken och undrar om ni vet några bra sidor om antiken? (:

Alltid Oavsett

Annons:
Skogselva
10/21/12, 4:06 PM
#1

Svårt att svara på utan att veta vilken kunskapsnivå (högstadie, gymnasie, universitet?) du efterfrågar, och vad specifikt inom antiken du letar efter. Känner till någon sida som hjälpte mig i gymnasiet, men den är nog mest inriktad på grekisk mytologi.

http://www.greekmythology.com/

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Perly
10/21/12, 4:25 PM
#2

"Nyagymnasiet", om "europas vagga" rom o allt därtill

Alltid Oavsett

Skogselva
10/21/12, 4:44 PM
#3

Det är det som är så dumt, jag läste både Latin och Antikens kultur på gymnasiet, men så många hemsidor känner jag inte till. I antikens kultur såg vi dessutom mest bara på film för att läraren egentligen inte hade behörighet i den kursen, han var "bara" doktor i Latin. Alexander, 300, Disney's Hercules hjälper kanske inte. Flört

I latin hade vi ju våra läroböcker, men är väl kanske inte heller vad du efterfrågar.

Tore Janson har dock två böcker "Latin", som inte bara handlar om språket, och "Romarinnor och Romare" som handlar om hur det var att leva i Romarriket.

Bortsett från en bok om gladiatorerna så har jag inte mer att rekommendera om Antiken.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bjornen
10/23/12, 7:15 AM
#4

Europas vagga finns på Krim.

Perly
10/23/12, 5:27 PM
#5

#3 Haha en sådan lärare skulle man ha Oskyldig

Ska ta o kolla upp alla sidor o tips i nästa vecka när jag orkar lägga energi på uppgiften (: Tackar.

Alltid Oavsett

Skogselva
10/23/12, 8:28 PM
#6

#5 Ja det var ganska trevligt. Flört Gör så, och lycka till.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: