Romarna var riktiga ingenjörer (även om de tog akvedukterna från Mesopotamien), grekerna var stora tänkare, egyptierna var framstående inom bland annat matematik, medicin m.m. araberna, asiaterna hade också väldigt många uppfinningar, mayafolket (aztekerna?) var också enastående matematiker som räknade ut en exakt solkalender fram till 2012.
Men sedan så hände saker som gjorde att utvecklingen av alla dessa saker stannade av. Erövringar och undergångar och det ena med det andra.
Om utveckling hade fått fortsätta, vart tror ni vi hade varit i dag, teknikmässigt? Hur skulle dagens samhälle ha sett ut?
Nej, jag tänkte mer i banorna om utvecklingen hade fortsatt, istället för att komma till det där stoppet.
T.ex. grekerna hade ångmaskiner, väldigt små prototyper som de inte såg någon användning av, men de hade dem. Om de fortsatt, hade människan flygit på charterresor redan för 1000 år sedan, hade semester på månen idag varit som att semestra i sverige? Hade de nått vår materiella standard redan på medeltiden, skulle våra tekniksaker vara ännu "värre" än dagens teknik?
Jag vet faktiskt inte vad jag tror, det är mest en fundering jag haft.
Jag tycker det här är intresssant, har fortfarande inte kommit så långt i mina tankebanor, men jag knuffar upp den - någon kanske har något att tillägga? 
Det är förstås sant, men vad jag tänkte mig var en filosofisk diskussion om hur världen idag skulle ha sett ut om utvecklingen hade fortsatt istället för att stanna till.
Men missförstådd med min fråga har jag blivit förr, så jag försöker förtydliga mig lite:
Tänk om grekerna sett användning för sina ångmaskiner, skulle vi haft ånglok redan på medeltiden då? Om tekniken hade utvecklas i över 2000 år, hur hade den sett ut idag?