Annons:
Etikettallmänt
Läst 3357 ggr
Skogselva
2/28/11, 9:56 PM

Funderar lite...

Romarna var riktiga ingenjörer (även om de tog akvedukterna från Mesopotamien), grekerna var stora tänkare, egyptierna var framstående inom bland annat matematik, medicin m.m. araberna, asiaterna hade också väldigt många uppfinningar, mayafolket (aztekerna?) var också enastående matematiker som räknade ut en exakt solkalender fram till 2012.

Men sedan så hände saker som gjorde att utvecklingen av alla dessa saker stannade av. Erövringar och undergångar och det ena med det andra.

Om utveckling hade fått fortsätta, vart tror ni vi hade varit i dag, teknikmässigt? Hur skulle dagens samhälle ha sett ut?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
LenaR
3/1/11, 1:19 PM
#1

Du menar, om industrier och vardagsteknik utvecklats redan för 2000 år sen?

Ja, varför gjorde den inte det? Leonardo da Vinci t.ex uppfann en fungerande helikopter, förutom att han inte visste något bränsle som var tillräckligt för att driva den.

Så vi måste anta att de hittar en energikälla också. Men om alltså hela den tekniska revolutionen skedde för 2000 år sen, vad hade skillnaden varit? Skulle befolkningen ha vuxit som ett resultat? Med tanke på hur få vi var på planeten då skulle väl miljöpåverkan av industrier m.m ha blivit mycket mindre? Om vaccinet uppfanns tidigare (och det verkar väl troligt) så skulle miljöförstöringen speedas upp när antalet människor växte. Kanske skulle problemen vara lösta idag, eller kanske skulle vi leva i efterdyningarna av en global katastrof?

Jag har svårt att fundera ut hur saker hade sett ut om jag själv gjort annorlunda val för 10 eller 20 år sen, så att räkna 2000 år bakåt… Vad som helst kan hända under den tiden!

Vad tror du själv, skogselva? Du måste ha någon teori eftersom du ställer frågan. Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
3/1/11, 7:52 PM
#2

Nej, jag tänkte mer i banorna om utvecklingen hade fortsatt, istället för att komma till det där stoppet.

T.ex. grekerna hade ångmaskiner, väldigt små prototyper som de inte såg någon användning av, men de hade dem. Om de fortsatt, hade människan flygit på charterresor redan för 1000 år sedan, hade semester på månen idag varit som att semestra i sverige? Hade de nått vår materiella standard redan på medeltiden, skulle våra tekniksaker vara ännu "värre"  än dagens teknik?

Jag vet faktiskt inte vad jag tror, det är mest en fundering jag haft.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
5/6/12, 4:13 PM
#3

Jag tycker det här är intresssant, har fortfarande inte kommit så långt i mina tankebanor, men jag knuffar upp den - någon kanske har något att tillägga? Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bjornen
5/6/12, 7:35 PM
#4

För att en uppfinning ska användas måste det finnas ett behov. Många tidiga uppfinningar har runnit ur sanden när de kommit för tidigt.

I en grannby startades ett vattenkraftverk för växelström. Konstruktören blev nästan idiotförklarad, men några år senare fanns utrustning som fungerar i växelström.

Säkerhetsnålen anses vara en svensk uppfinning. På musser på Krim i Ukraina finns säkerhetsnålar som är omkring 2000 år gamla.

Teknik, religion och kultur måste följas åt om det ska ha någon chans. Ingen skulle åka jorden runt så länge jorden var platt.

Skogselva
5/7/12, 6:16 PM
#5

Det är förstås sant, men vad jag tänkte mig var en filosofisk diskussion om hur världen idag skulle ha sett ut om utvecklingen hade fortsatt istället för att stanna till. Men missförstådd med min fråga har jag blivit förr, så jag försöker förtydliga mig lite: Tänk om grekerna sett användning för sina ångmaskiner, skulle vi haft ånglok redan på medeltiden då? Om tekniken hade utvecklas i över 2000 år, hur hade den sett ut idag?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: