Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 5494 ggr
Skogselva
2/19/10, 12:26 AM

Garum

Jag har för mig att jag läst att denna sås bereddes av halvrutten fisk, och ansågs vara en delikatess i Romarriket.

Det ska också finnas en asiatisk sås (vars namn jag ej minns) som ska smaka snarlikt denna fisksås.

Är det någon som har provat den ena eller den andra? Var det gott, äckligt?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
LinaN
2/19/10, 11:12 PM
#1

Garum vart en sörja (tror vi vid något tillfälle hade en diskussion på medeltiden eller på lajv när den sajten fanns)  som mananvända till mycket och som bas i matlagningen.

Den fisksås som du tänker på är nog hoi-sin-sås ^^ fast den är ju utan fiskklumpar ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skogselva
2/20/10, 12:25 PM
#2

Ja, så kan det nog vara.

Har inte orkat kolla upp det exakt. Skäms Läste om garum i "världens historia" och jag prenumerade i tre år och har sparat varje nummer. Det skulle ta en dag eller två att hitta artikeln.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Rorvattnet63
3/22/14, 5:04 AM
#3

Garum: Varva salt och fisk i en stor burk. låt stå länge men rör om då och då till saltet blivit rinnande. Annvänds till fisk. Det var från början antikens greker som gjorde garum, och använde det till all mat för att dölja den härskna smaken på all mat.

Jämten 63

Upp till toppen
Annons: