Annons:
Etikettfilmer-böcker-tidskrifter-musik
Läst 1283 ggr
Skogselva
8/23/11, 4:21 PM

Boktips Soulless

Idag efter att ha skrivit en av två omtentor så unnade jag mig en tur på Sf-bokhandeln och hittade boken Soulless av Gail Carriger vilket är en steampunk/fantasy/romantisk roman, jag har läst några sidor och den verkar väldigt rolig.

Grovt kan man säga att steampunk är scifi som utspelar sig i viktoriansk miljö, även om det finns många varationer. Man kan säga att Jules Vernes skrev steampunk, även om genren inte fick sitt namn förrän på 1970-talet.

Den här boken utspelar sig i viktorianska London och handlar om Alexia Tarabotti som är själlös. I Carrigers värld innebär detta dock inte att man lider brist på empati, känslor etc, utan att övernaturliga ting inte har någon verkan på henne.

Det är en bladning av vampyrer och varulvar och andra naturliga ting, och kanske inte den sortens bok jag normalt skulle rekommendera här, men är man intresserad av alternativhistoria så tycker jag man ska ge den en chans.

Vad boken handlar om, ja, kanske bäst ni läser själva, för det står inte så utförligt på bokens baksida och jag har inte kommit så långt än. Jag såg steampunkaccessoarerna och ville läsa. Flört Men det jag har läst är bra.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Skogselva
3/1/12, 9:38 PM
#1

Mer fantasy/steampunk än historisk roman så kanske det inte är det mest självklara valet att tipsa om den här, men passar Jules Vernes in, så varför inte Soulless? Flört

Det är över ett halvår sedan som jag köpte boken, har fortfarande inte kommit längre än vad jag hade kommit den dag då jag satte mig ned och skapade tråden. (Hehe, någon har för mycket böcker att läsa och för lite disciplin för att hålla sig till en åt gången.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: