Annons:
Etikettallmänt
Läst 3364 ggr
julklappen
2012-03-12 10:47

Gammla yrken.

Det skulle vara roligt att läsa om gammla yrken, t.ex. Skomakare,Hästskomakare m.m. Kanske finns det någon här som har haft far eller morföräldrar som har haft ett yrke förr som inte längre finns nu? Det vore roligt att läsa om det och vad de gjorde i de olika yrkena ,hur mycket man fick i lön m.m.

Annons:
Skogselva
2012-03-12 13:15
#1

Jag håller med dig, det hade varit spännande.

Det finns en bok som heter "Vad kostade det? - Priser och löner från medeltid till våra dagar" av Lars O. Lagerqvist som handlar om genomsnittslönen för olika arbeten, och hur mycket pengarna var värda och så vidare. Lånade den från bibblan idag, det ska bli ett nöje att läsa den. Glad

Jag har släktforskat lite, och kommit fram till en del spännande resultat. Jag är inte säker på vem det var, om det kan ha varit Gammelmorfars farbror eller gammelfarbror. Han och hans fem-sex syskon blev i alla fall övergivna av sin far som var rallare (och änkling). De bodde någonstans i Götaland, men rallaren följde ju med järnvägen upp till Norrland där han skaffade sig en ny familj.

Gammelmorfar är född 1927, så det här ägde rum någon mellan 1800-talets mitt till 1800-talets slut, har jag uppskattat det till. Mormor vet mer om saken, ska nog fråga henne igen.

Rallare finns ju fortfarande kvar, jag vet inte hur mycket en rallare tjänade på den tiden, och det här kanske inte var riktigt det du var ute efter, men det säger ju ändå en del om levnadsvillkoren och vilka konsekvenser yrket hade för familjen på den tiden.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
2012-03-25 13:43
#2

Om du förresten är intresserad av gamla yrken, så finns det en dokumentärserie på TV10 som går på vardagarna. På svenska heter den "Historiens värsta jobb", men det är en brittisk dokumentärserie, egentligen. Den går också på Viasat History, om du skulle råka ha någon av kanalerna. Den är jättespännande! Glad

Kan dock inte hitta någon trailer på youtube Obestämd men det är ju inte helt orimligt att anta att den finns att se på nätet också, på något sätt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

julklappen
2012-03-25 19:47
#3

Tack för tipset.Ska kolla upp det.

Skogselva
2012-04-26 15:27
#4

Hittade ett videoklipp från serien jag pratade om. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: