Annons:
Etiketttill-sjöss
Läst 1745 ggr
Erry
2012-04-28 14:28

East Indian Trading Company

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan hända att det redan finns ett liknande inlägg någonstans, men jag är lat ;)

Jag håller på och skriver en novell/bok och skulle behöva lite referenser och inspiration, och undrar därför om det är någon som har tips på böcker, länkar, dokumentärer om hur livet var i E.I.T.C helt enkelt.

Blir glad för alla tips jag kan få! Jag bjuder här även på en illustration jag gjort till det första kapitlet ;)

Annons:
Erry
2012-04-28 14:29
#1

Och självklart menar jag East INDIA Trading Company… :P

Skogselva
2012-04-29 11:13
#2

Spännande. Jag kan hjälpa dig lite, tror jag, om Svenska ostindiska compangiet, men inte så mycket om t.ex. det brittiska ostindiska kompaniet.

När jag var ombord SOIC's skepp Götheborg så köpte jag en bok av Robert Hermansson "The Great East India Adventure" den finns på svenska också och går att köpa på t.ex. adlibris. Den engelska översättningen är dålig, så jag rekommenderar att köpa den på svenska.

Annars finns det lite grann på SOIC's hemsida: http://www.soic.se/content/historia.html och ett besök ombord är som sagt väldigt häftigt. Göteborgs universitets bibliotek har också en samling med handskrifter, mest inventarier, men någon kaptenslogg vill jag minnas mig ha sett där också.

http://www.ub.gu.se/samlingar/handskrift/ostindie/

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Erry
2012-04-29 23:36
#3

Ah. Får hålla utkik efter böker på Maritima dagen :D

Skogselva
2012-04-30 09:38
#4

#3 Gör det. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: