Hitta alla runstenar i Sverige
Det här är lite reklam kan man säga eftersom jag har gjort den ena webbplatsen jag ska tipsa om. 🙂
Jag saknade en plats där jag kunde läsa om och hitta till alla runristningar i Sverige. Det fanns hemsidor med bilder av runstenar och en del information om dem. Det fanns också en karttjänst med bland annat runstenar på Riksantikvarieämbetets webbplats. Jag tyckte att den var svår att använda och den saknade information om texterna på stenarna. Texterna fanns däremot på ytterligare en webbplats, Samnordisk Runtextdatabas, som Uppsala universitet står bakom.
Under sommaren 2020 samlade jag ihop informationen från Riksantikvarieämbetets Fornsök och Samnordisk Runtextdatabas på en egen webbplats och fotograferade flera hundra runristningar. Det blev Sveriges runkarta:
Startsidan består av en karta med tusentals knappnålar på. Varje nål representerar en runristning. Tryck på knappnålar för att se vad det är. Tryck på länken i rutan som öppnas om du vill se information och bilder för runstenen eller runhällen som finns där.
Eftersom startsidan innehåller väldigt mycket information tar det en stund att läsa in den. De enskilda runinskrifternas sidor är däremot väldigt snabba och funkar lika bra i mobiltelefoner som på datorer och surfplattor. Här är ett exempel på en runsten vid Arkils Tingstad i kanten av Vallentunasjön:
» Runsten L2014:2301 i Vallentuna - Sveriges runkarta
I många fall är Riksantikvarieämbetets kartpositioner uppmätta för länge sen och innehåller stora eller små avvikelser från verkligheten. För alla runstenar och runhällar jag har besökt, har jag korrigerat GPS-koordinaterna så noga som möjligt. Det betyder att alla runstenar med foto i Sveriges runkarta finns ganska exakt på angivna koordinater.
Intresset för runor och runstenar är minst lika stort utanför Sveriges gränser som i Sverige. Därför har jag gjort en engelskspråkig version av runkartan:
» The Swedish Rune Map - all rune stones in one place
» Rune stone 'Vårdsätrastenen', L1941:3161 in Uppsala parish - The Swedish Rune Map
För några dagar sen lanserade Riksantikvarieämbetet i samarbete med Uppsala universitet en ny söktjänst för runinskrifter. De beskriver det som en forskningsplattform som ska ”förenkla så att man ska kunna forska på befintligt runmaterial digitalt”. Du hittar den här:
» Runor
- Redigerat 2020-12-07 13:19 av Niklas
Jätteintressant Niklas! Vilket oerhört jobb du lagt ner på att samla all information på samma ställe. Har du studerat/läst runkunskap?
Jag upptäckte just igår den sista raden under din signatur och blev nyfiken.
Är grymt imponerad. Jag är själv väldigt intresserad av arkeologi och historia (har t.o.m. några gamla universitetspoäng i arkeologi) och kommer definitivt att utforska sajterna mera när jag får tid. Mina ungdomar är också intresserade.
Så stort tack!
(och det är inte reklam enligt mig, snarare upplysning)
Så intressant!
Fast jag måste erkänna att jag alltid läser något annat när jag ser Niklas signatur. Avstavningen blir inte riktigt efter RUN…
Vilket jobb du har lagt ner, hade ingen aning om att du var intresserad av sånt. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Är du intresserad av att ev få exakta koordinater (om de angivna inte stämmer) av en viss runristning? Möjligen skulle jag även kunna fota den men den är till stora delar övervuxen.
Gäller främst L1967:8171, i Tuve i Göteborg. Jag skulle väl även kunna kika efter de i Björlanda men de vet jag inte exakt var de ligger.
Just nu går jag på kryckor så några exkursioner lär det inte bli på ett tag men sen så! 👍
Vill du ha lite feedback på sidan också av en språk- och grammatikpolis? 😁
Några småsaker bara.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jätteintressant sida Niklas, och vilket fantastiskt jobb du har gjort! 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Länken till "Rune inscriptions with photographs (in Swedish) på den engelska sidan har fått ett "i" med på sluten i länkadressen, så den fungerar inte.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack allihop!
#3: Det visste inte jag heller egentligen. Det började med att jag ville skriva ett inlägg om ett tiotal runstenar som sevärdheter. Sen blev det tjugo, och sen började jag leta efter ännu fler och behövde ett verktyg för att hitta dem. Man kan säga att Runkartan blev det verktyg jag hade behövt för att göra Runkartan. 🙂
#2: Bor du i den del av landet där de är vanligast finns det mycket att se. Annars får du titta på bilder.
#1: Inte studerat det mer än att jag har läst en hel del om det av egen nyfikenhet. Vi bor där det finns flest av dem så de har alltid varit en del av vår omgivning. Jag tycker att språk är intressant och runskrift och fornnordiska knyter samman många europeiska språk. Bland annat delar svenska och engelska många ord som har sitt ursprung där.
#4: Väldigt gärna! Alla synpunkter, rättelser, kompletteringar är välkomna. Jag har fotograferat många övervuxna och illa omhändertagna ristningar. De är ett sätt att visa hur dåligt det står till med underhållet. Det trots att många kommuner i Sverige jagar turister genom att marknadsföra sig som vikingatrakter.
#6: Det trodde jag att jag hade fixat. Jag får ta en ny sväng med det. Tack! 🙂
- Redigerat 2020-12-07 14:36 av Niklas
#7: Har en kompis som läst 30 poäng run-kunskap och tydning i Uppsala.
#9: Tack, vad snällt! Jag kan lägga in den nästa gång jag uppdaterar. Om du öppnar bilden i ditt inlägg, ser den ut att vara i originalupplösning då? Jag tänker så att inte iFokus försämrar den på något sätt.
#10: Den är nästan i samma storlek som jag la upp den i.
Något mindre o bildfilen är inte riktigt lika stor men tror inte den är försämrad så det syns.
Kul att man kunde bidra till runkartan. 😃
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#11: Tack, då sparar jag den så! 🙂