Film time! (Historiska händelser)
Varning! Filmerna jag tar upp är inte nödvändigtvis historiskt korrekta, men de är baserade på verkliga händelser. 
Gangs of New York
300
Scarlet Pimpernell (påhittad hjälte och story, men är man intresserad av Franska revolutionen så är den bra)
De tre musketörerna (påhittad hjälte och story, men karaktärerna är baserade på musketörer som funnits i verkligheten.)
The Abduction Club
Asterix och Obelix humor är inte att underskatta, och de driver med en hel del historiska händelser. Har man läst på om Romarriket så fattar tycker man de är jättekul. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Är det någon annan som har några tips?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Born the 4:th of July
(Handlar om en som deltog i Vietnamkriget, Tom Cruise i huvudrollen)
Det finns en uppsjö så jag skriver bara "krigsfilmer"
/Maria
Spartacus, Jag, Claudius, Gladiator m.m
Spartacus har ju funnits på riktigt och den filmen fick vi se då jag läste latin. Sjukt bra!
Jag, Claudius gick som tv-serie och även den fick vi se på latinlektionerna. Claudius var ju kejsare i Rom.
Gladiator har väl en del fiktiva inslag men den visar ju hur det var i Romarriket och hur det var för gladiatorerna.
Håller med dig skogselva, Asterix är ju bara för underbar! Vi lyckades få vår latinlärare att gå med på att vi skulle få se på asterix en gång i veckan. 
"Låt själen vara fri"
# 3 - Jag kom på det igår, att både andra världskriget och Vietnamkriget har ju skildrats i ett stort antal filmer efter riktiga händelser.
Patrioten - Mel Gibson. Handlar om Amerikanska revolutionskriget
Schindler's list är väl baserad på en verklig händelse?
"Låt själen vara fri"
#5 Lyckost, det lyckades inte jag med, för jag var den enda i min stora klass på totalt 5 st som ville se Asterix… 
Jag har valt att dra gränsen mellan historia och "samtid" 1945. Så vietnamnkriget räknas inte i denna tråd.
#7 Den utspelar sig väl under andra världskriget?
#8 Ja visst gör den det. Den är jättebra!
Hade de som gick i din klass ingen humor? 
"Låt själen vara fri"
Det verkade inte så…