Epoker iFokus

Epoker

Etikettmedicin-hälsa
Läst 4239 ggr
[per50]
2010-03-05 18:03
0

Digerdöden

Digerdöden, svarta döden, var en pandemisk sjukdom under medeltiden som i genomsnitt dödade var tredje person och i stort sett som smittats.

Alla de tre formerna av pest, böldpest, lungpest och blodpest förekom under digerdöden. Dödligheten i böldpest varierade mellan 30 och 70 procent medan den vid de båda andra formerna var nära nog hundraprocentig.

Pesten började i Kina år 1334 och spred sig sakta västerut via de handelsvägar som etablerats och som var en länk mellan öst och väst.

Orsaken till pesten

Pest orsakas av bakterien Yersinia pestis som i första hand angriper gnagare, framförallt råttor men också den tidens hamstrar och ekorrar. Bakterien överförs i mindre utsträckning från råttor till människan genom direktkontakt, men framför allt via pestloppan Xenopsylla cheopis.

På medeltiden var det framför allt svartråttan (Rattus rattus) som var värd för bakterien.

Digerdödens ankomst till Europa

Från 1340-1740 härjade pesten i Europa. Kanske så många som 75 miljoner människor miste livet.

Från Sicilien spred sig snart pesten till Italien där den spred sig norrut och västerut.

Norge var det första nordiska land som hemsöktes av pesten. Sommaren 1349 kom ett av Hansans handelsfartyg seglande från England och anlände till Bergen, det är oklart om fartyget hade några överlevande ombord eller om det drev omkring.

De norrmän som lastade av fartyget blev snabbt sjuka och pesten hade därmed fått sitt fäste i staden. Pesten spred sig österut och trängde våren 1350 över till Sverige.

Följderna av pesten

Efter digerdöden förbättrades folks levnadsvillkor. Kanske så många som en tredjedel av Europas befolkning dog under de sex år som digerdöden varade.

Kött blev ett mycket vanligare födoämne för folk i gemen då kreaturskötseln fick ett nytt uppsving på jordar som övergivits. Boskapen drabbades inte av pesten, och det var färre människor som skulle dela på kakan. Åkermarken och spannmålen räckte åt alla.

Ahnna
2010-03-05 19:46
0

Jag skrev en artikel om Digerdöden på min sajt Medeltiden för några år sen, om att det kan ha varit fråga om flera sjukdomar och framförallt mjältbrand och en tidigare och mer aggressiv form av AIDS. (Det finns en del oklarheter kring Digerdöden som inte stämmer in på de tre olika pesterna.) Hursomhaver så är det en intressant period och kanske ännu intressantare att det några hundra år senare slog till i bland annat England i stor skala igen. Precis som på 1300-talet så var orsaken till utbrottet oklar eftersom det inte rapporterades om några liknande utbrott någon annanstans i världen under samma tid. Det bara dök upp och försvann sedan av sig självt. Naturens nycker!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maria
2010-03-05 20:26
0

Jag hittade detta skolarbete på nätet där man också tar upp den oklara orsaken. Här I vilket fall som helst så är det ett intressant ämne tycker jag också.

/Maria

Skogselva
2010-03-05 20:32
0

Nya rön säger också att det bara var de svaga med dåligt immunförsvar som drabbades, alltså gamla, fattiga, barn (?). De friska starka som åt ordentligt klarade sig.

Men jag minns inte om det var så att de klarade sig från pesten, eller om det var så att de bara inte dog av den.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-03-05 21:02
0

#3 Även friska människor dog, det finns många rapporter som visar att hela familjer dukade under.

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-03-05 21:24
0

#4 Antingen Populär historia eller Allt om historia skrev om det för några nummer sedan. Jag utgår ifrån att de är skrivna av insatta och inte är lurendrejeritidningar. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2010-03-06 11:30
0

#5 Det vet jag inget om, men texter från 1300- och 1400-talen berättar om hela familjer och hela hushåll som dog och jag förutsätter att inte alla i ett hushåll var gamla/unga och svaga. Samt att en hel hoper sjömän strök med och de om några brukar ju vara starka och friska. (Förutsatt att de inte har varit till sjöss väldigt länge och ätit en alltför ensidig kost - men de skepp som anlände med smitta till Norge och Danmark har jag för mig hade färdats från Tyskland eller däromkring, så alltså ingen världsomsegling.)

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2010-03-06 12:37
1

#6 Som sagt, det är något man upptäckt nyligen, och för att klara sig så krävdes det en ordentlig kost. Hela familjer kan mycket väl ha dött ut.

Bergspuman
2010-03-08 22:04
0

Jag läste en bok skriven av den där Dick Harrison tror jag, som behandlade digerdöden.

Det jag fäste mig vid, var att svarta döden tydligen dök upp i tre olika omgångar. I första omgången, strök nästan alla som smittades, med. I andra omgången dog inte fullt så många. I tredje omgången hade människorna utvecklat något slags immunitet och enbart runt 10% av dem som smittades, avled.

Ekonomin påverkades starkt. Det blev ont om arbetskraft. Byar låg öde, det fanns inga som bodde där längre. Små verkstäder fick läggas ner eftersom ägaren dött och ingen fanns att ta över den. De som skulle anställa folk fick lov att betala högre löner, så visst förbättrades livsvillkoren. I alla fall för vissa kategorier av dem som överlevt.

Skogselva
2010-03-08 22:10
0

#8 Intressant Glad

Ahnna
2010-03-09 17:13
0

#8 Ja, det stämmer, så brukar det bli med såna här smittor och liknande fenomen kan ses genom historien. Stephen King tog fasta på det i sin bok (som blev film) "Pestens Tid" där sjukdomen är värst i början och senare bara skördar några få offer som inte har utvecklat resistens. Det är ju liknande det sätt som vaccin fungerar, att man retar immunförsvaret så att antikroppar bildas så att man till slut är helt opåverkad av sjukdomen. Naturen är ibland väldigt avancerad!

www.stuteriprecious.se