Catullus
Jag ville bara dela med mig av två dikter som den romerske poeten Catullus (84 f.kr. 54 f.kr.) skrev.
LESBIA mi praesente uiro mala plurima dicit:
haec illi fatuo maxima laetitia est.
mule, nihil sentis? si nostri oblita taceret,
sana esset: nunc quod gannit et obloquitur,
non solum meminit, sed, quae multo acrior est res,
irata est. hoc est, uritur et loquitur.
http://www.thelatinlibrary.com/catullus.shtml#83
"Lesbia smädar mig jämt med iver inför sin make
och då lyser han upp, narren, och gläds i sin själ.
Åsna, fattar du ej, att hade hon glömt mig så teg hon, då kunde vara lugn. Men hennes argsinta tjat visar att hon ännu minns, ja mera än så, hennes vrede visar att elden finns kvar, brinner i hennes ord"
Catullus dikter om kärlek och hat, Gunnar Harding och Tore Janson
och
MENTVLA conatur Pipleium scandere montem:
Musae furcillis praecipitem eiciunt.
http://www.thelatinlibrary.com/catullus.shtml#105
"Storkuken gör ett försök att bestiga Helikons höjder, muserna använder grep för att få ner honom fort"
Catullus dikter om kärlek och hat
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Varför ville jag dela med mig av dessa nu då?
Jag vet inte, kontrasten är bara en grej som jag gillar med Catullus dikter. Ibland är han jätteömmande och kärleksfull ibland jättegrov.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Det är ungefär så med Fröding också. Underbara, underfundiga dikter med vemod och djup innerlighet och sen kommer nåt rejält grovt som gör att man baxnar. Men iofs var ju Fröding rejält psykiskt sjuk.
Låter som en poet jag ska kolla in.