Epoker iFokus

Epoker

Etikettäktenskap-familj-kärlek-sex
Läst 2065 ggr
Skogselva
0

Säker preventivmetod?

Historien är full av olika preventivmetoder. Vissa är bara skrattretande, vissa är på rätt väg och vissa är nästan lika säkra som dagens metoder.

Men jag vill berätta en mycket nedkortad historia angående en viss metod. "Den som är överst inte blir gravid."

Det här handlar om en munk som beklagar sig efter att ha haft älskog med sin älskarinna.

Han var underst vid samlaget och den som låg underst blev ju gravid… gissa vad han trodde sig vara. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
0

*fniss*

Bland det säkraste, men också bland det ofräschaste, som jag har hört om "dåtidens" preventivmedel var att man i många delar av världen använde gris- och fårtarmar som "kondom". Som sagt, det var troligen effektivt som preventivmedel, men hur mysigt kan det vara på en skala att först ta ur tarmen ur djuret och skölja den och sen…

Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
0

Casanova använde den sortens kondom, den var 87% säker. Låter inte jätteskönt, och inte så trevligt heller. Tror jag sett en bild på en så'n kondom i en tidning, ser mer ut som ett strävt papper.

Är inte skinnet på varmkorven fårtarm, förresten? (Korv med bröd låter inte gott längre…)Flört

Jag tror det var någon antik grek som rekommenderade kvinnor att använda skalet från en citron som "pessar". Detta "var" säkert, men hon skulle plocka ur den innan samlaget… (kanske 5% säkerhet på den metoden?)

Det stod också att det hade varit ett ganska säkert sätt om man låtit skalet sitta kvar, för tydligen är syran från citron spermiedödande. Så där är väl en metod som var på rätt väg.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
0

#2 Kan livligt tänka mig effekten av citronsaft på slemhinnor…

Man har i alla tider gjort korv med tarmar, ja, men jag har för mig att man inte gör det längre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
0

#3 Ja, citronen var på rätt väg, men inte riktigt där ännu.Flört

Jag vet inte, jag tror vissa märken fortfarande har det. Det hör man tydligen på korven när man biter i den, säger det "knäpp" är det tarm…

LinaN
0

Fårtarmarna och gristarmarna kunde man ta fram tidigare, göra rent och torka, när de sedan skulle användas så blötlades de i vatten eller mjölk innan användningen så de blev mjuka och följsamma igen…

Andra lösningar var ju fosterdrivande örter, men det var ju först efter att man blivit havande. det är ju som dagens akutpiller eller dagen efterpiller.

Man kunde också besvärja mannens säd, "denna säd skall inte gro, inte idag, inte imorgon, inte i nästa vecka. Denna säd skall ofruktsam vara…" men frågan är ju hur säker den metoden är ^^

Sen fanns det ju väldigt kloka kvinnor, som lärde sig känna igen sina säkra dagar med hjälp av slidsekret och annat. det används ju idag fast på andra hållet, att ta fram vilka dagar som är bäst för att bli havande.

en annan effektiv preventivmetod är ju faktiskt avhållsamhet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hoppfull
0

Man gör fortfarande korv av tarmar, de är godast och mest naturliga tycker jag Glad Vi gjorde korv själva till jul och använde tarmar eller fjälster som de heter då.

Tror att det vore ett bra alternativ till kemiska preventivmedel för alla allergiker osv. tyvärr är de ju inte så starka utan brister väldigt lätt och då är det ju kört i alla fall…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

LinaN
0

#6 man får korpulera med andakt ;)

Hoppfull
0

Hahahaha, ja lugnt och fint Skrattande

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Skogselva
0

haha, men en mer organisk kondom får man nog leta efter.

LinaN
0

Iof jobbigt för veganerna att använda den lösningen ^^

Skogselva
0

Haha, sant det är nog bäst att hålla sig till latex… Flört