Epoker iFokus

Epoker

Etikett: filmer-böcker-tidskrifter-musik
Läst 1287 ggr
LenaR
0

Maja Lundgrens Pompeji

Maja Lundgren har skrivit en alldeles underbar bok som utspelar sig i Pompeji år 78-79, alldeles före katastrofen. Den innehåller mycket historisk information, men hon spånar också friskt kring de människor och gudar som man kan finns spår av i Pompejis ruiner.

Den är ganska… rå bitvis. Lundgren lär t.ex ut en del latin, mestadels oanständigheter så jag citerar ingenting här. Hon skriver själv,

"Bortsett från detta har pompejanerna en väl upparbetad kiss- och bajshumor. Överhuvudtaget en väldigt kroppslig humor. Jag gillar det. Om ni inte gör det, så betänk åtminstone att det är historiskt korrekt. Eller stoppa upp huvet och läs något i edra egna annaler."

Tyst

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Jag är inte mycket för kiss-och bajshumor, men det verkar vara en bok i min smak ändå.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[GunillaR]
0

En annan roman som handlar om en ingenjör som fått i uppdrag att bygga en akvedukt ovetandes om vad som händer i Vesuvius inre.

Inget kiss eller bajs, men en mycket spännande historia.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137122827&shopperid=AD7F041C56524348B1958F6473EE3CD1

Pompeij av Robert Harris