Epoker iFokus

Epoker

Etikettäktenskap-familj-kärlek-sex
Läst 2056 ggr
42436WD
0

Kvinnor som casus belli

"Ja, kunde vi få barn på annat sätt | och kvinnokönet inte funnes till, | då levde vi ett bekymmersfritt liv."

Medea, av Euripides

Någonting som jag finner underligt med både antik och fornskandinavisk litteratur är att diktare har valt att lägga skulden till flera av de kostsamma krigen på kvinnor.

Homerus och de grekiska tragikerna använde den här tropen när de beskyllde Helena för att ha varit anledningen till det Trojanska kriget. Vidare lät de förmedla att av gudarna var det främst Heras och Athenas ilska som var orsaken till att Troja förstördes. Även Virgilius använde sig av denna trop i Aeneiden, där giftet med Lavinia var orsaken till kriget mellan trojanerna och latinerna och där Didos nesa som var orsaken till kriget mellan romarna och karthagerna. Slutligen var Hera och Afrodite orsaken till allt ont som hände i hela boken.

Detta gick sedan igen i den Fornskandinaviska litteraturen: I den Poetiska Eddan är Gullveig (sannolikt en kenning till Freja) den som var orsaken till prototypkriget mellan Asarna och Vanerna. I Njáls saga var kampen mellan fruarna Bergtora och Hallgerd som slutligen tar död på majoriten av huvudpersonerna. I Laxdalingarnas saga är det Gudrun som är orsaken till fejden som tar död på majoriten av huvudpersonerna. Till exempel.

Detta är bara de tydligaste exemplen från dessa två epoken; letar man noggrannare hittar man förmodligen många fler exempel. Slutligen frågar jag mig vad är det med dessa krigiska, historiska (manliga) diktare som lägger skulden på krigen på oskyldiga personer?

Skogselva
0

Tror det är ganska genomgående genom alla tider. "Evas döttrar" som lurar männen till synd.

Tyvärr känns det som om det fortfarande pågår:

"Det är kvinnans fel att hon blev våldtagen, för att hon klädde sig si och så. Den stackars mannen kunde väl inte förstå vad "nej" betydde när han var så distraherad av hennes klädsel?"

Men lika genomgående är att människan alltid varit rädd för det hon inte förstår, och jag antar att kvinnans kropp är något mystisk om man inte haft tillräckligt bra sexualkunskap. Mens, graviditet, barnafödande… förstår man inte vad som händer och varför det händer så kan det nog vara skrämmande, även för kvinnan.

Ta min katt som exempel, när hon var gravid och skulle föda, var hon livrädd, för hon förstod ju inte vad det var som tryckte på och som troligtvis gjorde ont.

"Självklart"  tydde dessa "konstiga" saker på att kvinnan stod i kontakt med konstiga krafter som hon utövade mot den stackars mannen som inte har något annat val än att gå ut i krig.

Det grekerna och romarna sade, om att kvinnan var en outvecklad man, tycker jag låter som livmodersavund. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Skogselva
0

Det är min teori i alla fall, men visst är det lustigt att dessa poeter alltid skyller ifrån sig?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad