Lilla huset på prärien , böckerna
Många av er känner säkert till den lilla nosalagi historian om familjen Ingalls och deras liv i 1800 -talets USA skrivna av Larua Ingalls Wilder
Böckerna är baserade på en flickas verkliga liv. Hennes familj är något fattig och bor i ett litet hus som hennes händige pappa Charles har byggt själv. Flickan Laura är mellanbarnet i familjen. Hon är en typiskt pojkflicka som älskar att fiska , leka lekar och spela baseboll. Hon är också mycket omtänksam och försöker ofta få människor att se bättre på sig själva och får ofta många nya vänner.
Hennes familj flyttar runt mycket innan de kommer till staden där de bor under en längre period. De första böckerna hanldar lite mer om hennes resor, att de träffar indianer i vildmarken och hur deras liv är på flykt.
Den mest käna varianten där hon bor i huset med bondgården är dock senare i serien men också den som blev den populära tv-serien.
Böckerna är tillskillnad från tv-serien mera baserade på Laura själv dock handlar det också mycket om de andra runt omkrign henne, hennes liv men ibland kommer det även inslag från andra runt omkring också men på något sätt har någon kompling till henne och hennes familj.
Jag har dock mesta dels sett på tv-serien men också läst lite grann, några få av böckerna. jag upplever böckerna som riktigt fina och väl skrivna samtidgt som jag märker att målgruppen riktiar sig mycket väl till barn. Dock märker jag när jag har läst vidare om hennes författarskap att böckerna blir mer och mer psykologiska och därför även för den som inte gillar barn böcker något intressant att läsa.
Det som Wilder gör bäst är att hon beskriver saker och ting så målaande och levande att man lätt dras med till plasten. Dock kan dessa beskrivingar ligga i överflöd och ger därför mindre plats för händelser. Dock har jag ju bara upplevt de två första böckerna vilket gör att jag inte vet om det faktiskt kommer att bli mer spännade men i beskrvings förmåga är Wilder verkligen super!
/ Author7
Källa: mitt kära minne. Jag höll faktiskt på och läste mycket om henne och hennes böcker under 2008 vilket gör att det var två år jag tog tagi detta men minns det så väl. Den bästa information om Wilder hittar man nog genom att läsa hennes böcker , biografier finns också eller också om man vill ge ut sig på internet. ;) Lycka till!
Medarbetare för Days of our lives
Är det författarens eget liv böckerna handlar om?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Japp. en slags självbiografi i sagofrom kanske man kan uttrycka det bäst :)
Medarbetare för Days of our lives