Robert Browning
Eftersom jag gärna vill ha bra lästips börjar jag med att dela med mig av en av mina favoritpoeter genom tiderna, Robert Browning 1812-1889.
Han är särskilt känd för sina dramatiska monologer. I dem hör man en sida av en konversation, ungefär som om man bara hörde ena sidan av ett telefonsamtal. En del av dramatiken kommer av att man själv får fylla i vad "den andra" gör och säger.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Andrea del Sarto, en dramatisk monolog om en verklig renässanskonstnär, som kallades "den felfria målaren". Browning var också intresserad av forna tiders människor!
Tack för tipset, har läst igenom dikterna.
Jag bara önskar att jag var bättre på att tolka poesi så jag kunde tillföra något intressant till samtalet. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag tolkar inte poesi själv… jag bara läser det! Man måste inte ha tankar och teorier om allt, och särskilt inte om poesi. Bra poesi lever minst lika mycket på musiken som på innehållet. Tycker jag! 
Så bra, då är vi två 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Minns också namnet. Tror att vi tog upp honom på engelska B kursen då vi gick igenom klassiska författare :)
Medarbetare för Days of our lives