Hokus pokus filiokus!
Visste ni att denna ramsa kommer ifrån latinet?
Hoc est enim corpus meum filioque vilket klumpigt översatt betyder: detta är min och sonens kropp. Det är alltså en del av nattvarden och trosbekännelsen.
Den har belägg från och med 1600-talet, även om vanligt folk troligtvis redan på medeltiden sade det. Man förstod att uttrycket var viktigt, men förstod inte latinet bättre.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag ryser! Vet inte varför jag älskar etymologi så mycket. Om det nu kallas etymologi när man spårar ursprunget till hela fraser?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det är exakt vad det kallas.
Och grekisk mytologi är fyllda av dessa godbitar, stay tune for Narcissus och Arachne, bland andra. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!