Spindeln!
… okej ingen spindel. 
Den grekiska gudinnan Athena är känd som visdomens gudinna, och även som staden Atens beskyddare. Hon är kanske mindre känd som stridsgudinna, kvinnohantverkets gudinna och väveriets gudinna.
Det bodde under antiken en flicka i Lydien - Arachne som var en mycket duktig väverska. Hon sade sig till och med vara en bättre väverska än Athena. Detta gjorde ju naturligtvis gudinnan mycket arg och utmanade henne på en vävtävling.
Arachnes verk var mycket bättre än Athenas, och gudinnan var en mycket dålig förlorare. Hon förstörde både verket och vävstolen.
Då gick Arachne in i skogen och hängde sig. Athena följde dock efter henne och räddade hennes liv genom att förvandla henne till en spindel.
Därför, enligt de gamla grekerna, heter spindel arachne. På latin: aranea. Spindelns vetenskapliga namn är araneae
Det zoologiska klassnamnet arachnider innehåller dock bland annat även skorpinioner och fästingar.
En sista språkvetenskaplig sak. Delar man upp ordet arachn|id i morfem (vilket jag nu gjort) så ser man spindel (arachn) och id som betyder liknande. Arachnid är alltså spindelliknande. 
Slutligen lite skönkonst av Diego Velázquez (1599-1660) "La Hilanderas" (Spinnerskorna) eller "La Fabula de Arachne" (Arachnes saga)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
oj där ser man :P Har aldrig hört talas om det förut, kul att läsa om ^^
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Kul läsning!
Jag har hört historien förut, fast lite annorlunda. I den version jag hört var det motiven Arachne vävde som Athena blev rasande över. Hon avbildade nämligen Zeus och alla hans affärer - Danaë, Io, Kallisto… Och Athena gillade inte den bilden av sin far. (Vem skulle göra det?)
Ingen större skillnad kanske, men i första versionen framstår Athena i väldigt dålig dager, och i andra kan man förstå hennes vrede på Arachne. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#1 Så bra 
#2 Jo visst blir hon mer sympatisk i din version, men jag har faktiskt aldrig hört vad motivet föreställde. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
All mytologi kommer i flera versioner. Räkna bara Dionysos mödrar om du kan! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#4 Jag vet inte en enda.