Surrealismen
Hejsan, håller på med ett konstarbete med Dalí där jag även måste beräta om surrealismen. Är det någon som kan hjälpa mig att förstå mer eller tippsa om en sida? :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Det hade jag som skoluppgift på gymnasiet. Vi skulle skriva ett tal om någon av 1900-talets konstepoker, så att någon som inte kände till epokerna skulle förstå dem. Uppgiften var att skriva talet, inte att hålla det, därför kanske det stundom låter lite talspråksaktigt.
Jag klistrar in lite av det jag skrev, det som jag tror förklarar surrealismen bäst:
Surrealismen står för öververkligheten, alltså det som ligger bortom den vanliga verkligheten. Det finns en film som förklarar surrealismen ganska bra - den andalusiska hunden från 1928. Denna gjordes av Dalí och Buñuel och utmärkande för filmen var att den inte på något sätt och vis fick ha en logisk handling. I ena stunden står han och rakar sig och i nästa skär han sönder sin frus ögonglober.
När det gällde konst skulle den rapportera från människans gömda verklighet, begäret, kärleken och fantasin.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Tack!! :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Varsågod, hoppas det gjorde dig klokare. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!