Epoker iFokus

Epoker

Etikettallmänt
Läst 2075 ggr
Zynell
0

1800-talets England.

Nu vet jag inte om jag är inne på rätt forum för detta, men jag provar i varje fall.

Jag undrar om någon här känner till en bra hemsida med information om 1800-talets England. Framför allt London. Jag är intresserad av att få veta lite mer om hur adeln fungerade, hur man klädde sig, kvinnouppfattningen och om möjligt en karta på hur London såg ut på den tiden. Gärna också lite information om en eller flera stora händelserna under denna tid.

Tacksam för svar. Glad

Bergspuman
1

Sök på Google på British Regency, så får du en sida på engelska Wikipedia om denna period, fullständig vad gäller evenemang, historia, personer, karakteristik, osv.

Zynell
0

Tackar! Glad

Skogselva
0

Den här sidan kanske är lite för kortfattad men tipsar om den ändå:

http://www.bbc.co.uk/history/british/victorians/launch_gms_womens_rights.shtml

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

asvensso
0

Du kan ocksa googla pa British Empire och hitta ganska mycket. Det som kannetecknar 1800-talet ar just uppbyggnaden av imperiet med alla kolonierna, industrialismen, samt krigen mot Napoleon och besegrandet av den spanska armadan, googla pa Nelson, Battle of Trafalgar, Austerlitz (fransmannens svar pa att dopa en stor tagstadion till Waterloo i London ar Gare d'Austerlitz) och boer-kriget.

Drottning Victoria och hennes historia ar ocksa mycket intressant. Jack the Ripper inte att forglomma.

Googla Victorian Dress eller Regency dress (tank Jane Austen) pa Google Images sa kommer en massa bilder pa klader.

En bra karta over London kan man hitta har:

http://www.oldlondonmaps.com/

Googla British Aristocracy sa far du lankar om adeln.