Epoker iFokus

Epoker

Etikett: medicin-hälsa
Läst 3266 ggr
Skogselva
1

Akut viral nasopharyngit

Detta är en smittsam sjukdom, utan varken vaccin eller botemedel och alla kommer råka ut för den för eller senare. Och alla som någon gång har haft det vet hur plågsamt det är.

Eftersom jag själv lider av denna sjukdom i skrivande stund (även om jag är på bättringsvägen), så tänkte jag dra en liten etymologisk historia om den.

"Akut viral nasopharyngit" är den medicinska termen för "förkylning". In English, you got a cold, på spanska "estar resfriado". Detta kommer ifrån 1500-talet då man upptäckte att symptomen liknar de man ser hos någon nedkyld.

Det vanligaste viruset som orsakar förkylning kallas "rhinovirus" - ja detta är samma rhino som rhinoceros (engelska för noshörning). Rhino kommer ifrån grekiskan och betyder näsa/nos.

Till "nasopharyngit" då. Delar man upp det i morfem (orddelar) så får man naso pharyng it. "Naso" är samma ord som nasal, alltså "näsa", "pharyng" betyder "svalg" (pharynx på engelska) och det lilla suffixet "it" betyder sjukdom.

Akut betyder snabb (eller skarp om man ska hårddra det Tungan ute) och viral kommer ju ifrån virus.

Akut viral nasopharyngit blir alltså snabb virus näsa (och) svalg-sjukdom. Klumpig översättning, jag vet.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Tänk att det kan bli så intressant läsning av en förkylning. Jag ska memorera det latinska namnet och imponera på någon nästa gång jag är förkyld.

Men, vad kallades förkylningar innan de kopplades till nerkylning, alltså innan 1500-talet?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

#1 Skrattande jag vet inte vad man kallade innan 1500-talet, tyvärr.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
0

Det här var kul läsning. Håller med # 1 att det kunde bli så spännande läsning av en vanlig förkylning. Glad

Skogselva
0

#3 Glad