Axel von Fersen
Tänkte bara uppmärksamma att idag den 20 juni år 1810, så blev den kände Axel von Fersen d.y, oskyldigt lynchad och mördad av en mobb på Stockholms gator. Vissa hade fått för sig att han låg bakom dödsfallet på den dåvarande kungen. Vilket inte alls var sant.
Tänk vad många människor som fått sätta livet till på grund av hemska rykten som inte är sanna. Bara vaga antaganden. 
Har en bok om hans mord av Herman Lindqvist, borde läsa den, det är ju bara tre år sen som jag införskaffade den. 
Jag trodde han blev mördad på grund av sin förbindelse med Marie-Antoinette.
Måste sluta förknippa Gustav III med franska revolutionen.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
# 1 Den boken ska nog jag med ta och läsa.
Har bara läst Herman Lindqvist´s bok om von Fersens eget liv, baserat på hans egenhändigt skrivna dagböcker. (von Fersens egna dagböcker alltså)
Var den intressant?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
# 3 Ja, den var läsvärd, eller hörvänlig kanske man skall säga. Lyssnade på den som cd-bok närmare bestämt. Det var Herman själv som hade talat in den. 
Fast jag har en pocketvariant också av boken.
#4 Bra att den finns på bok, jag gillar inte ljudböcker. Jag blir rastlös av att bara lyssna.
Ironiskt nog så kan jag utan problem sitta och göra ingenting annat än att stirra ut i luften i flera timmar om det är musik jag lyssnar på. Kanske tillåter mig att drömma mig bort mer då.
Fötterna på jorden och huvudet upp i det blå.
# 5 Det där är ju en smaksak, i vad som passar en bäst naturligtvis.
Själv så tycker jag det är jättebra att lyssna på cd bok samtidigt som man pysslar med några andra göromål hemma eller ute. Även vid lång bilkörning.
Fast visst läser jag även mycket böcker också. Gillar att läsa.
I och för sig, har man annat för sig så kan det nog gå bra. 
Men att bara sitta och lyssna har jag svårt för.