Om ni fick välja...
Om du fick välja vilken historisk epok och/eller händelse som du skulle vilja gå tillbaka till, vilken skulle det vara då?
Det behöver inte vara för att leva eller medverka, det kan lika gärna vara att för att passivt observera tiden.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag har många epoker/händelser jag skulle vilja observera på avstånd för att sedan återvända hem.
Jag skulle vilja observera Pompeji 78 e.kr. men också Rom under storhetstiden och Grekland.
En tid som jag skulle kunna tänka mig leva i, jag vet inte… i en vecka eller några så skulle jag vilja leva som kelt innan Caesar och alla romerska kejsare beslagtog Britanica.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag skulle vilja betrakta Jesus liv på jorden.
Det stora utbrottet som formade nuvarande Santorini i Grekland skulle jag vilja se.
Invigningen av Colloseum
Betrakta på avstånd hur pyramiderna byggdes
Ett möte med Mohammed hade inte varit fel
Sedan har jag alltid önskat att jag varit med på Woodstockfestivalen. Jag var visserligen född då (jag var 7 år) men det hade varit sååå häftigt.
Det finns mängder av historiska tillfällen så jag får fundera mera.
/Maria
Ja, då var du för ung för att få komma in.
Det finns så många tider, och jag glömmer alltid så många när jag försöker rabbla upp dem.
Tror jag skullle vilja segla på de sju haven ett tag också, kanske som Anne Bonny. 
Skulle jättegärna ha varit osynlig iakttagare vid Gustaf III:s hov.
Och skulle ha velat besöka ett patricierhem under romartiden för att se hur de levde då.
Skulle vilja se hur ön Surtsey bildades!
Jag vill sitta och lyssna när Bach spelar sin egen musik. Och träffa Anna Magdalena Bach för att få veta om det var hon som komponerade cellosviterna.
Jag vill träffa Shakespeare, eller vem som nu skrev Shakespeares alla dramer.
Jesus vore också någon att möta, och Buddha förstås. Och tänk att få uppleva Euripides' tragedier på plats, på riktigt, och se och höra hur de framfördes…
Och så vill jag höra Jenny Lind sjunga, och titta på när sixtinska kapellets tak målades, och vara där för uruppförandet av Stravinskys Våroffer…
Och så vill man ju träffa Arthur och Guinewere, Lancelot, Merlin och Morgaine, för att få veta sanningen om dem allihop. Och sanningen om Oden och Tor - kom de verkligen från Azov, som Heyerdahl trodde?
Så sorgligt att man inte får uppleva ALLT!
Kolonisationen av Mars t.ex, och utforskandet av främmande solsystem med beboeliga planeter, och framtidens högt evolverade människor, som skulle skämmas över släktskapen med oss…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#4 Vad är ett patricierhem? 
#5 Just det, Jenny Lind, det vore någon att höra.
#6 Sorry, ett ord jag uppsnappat från Vibeke Olssons romaner om romartiden! Ett hus där en rik romersk patricierfamilj bodde, patricier var överklassen medan plebejer var underklassen.
Hade varit läckert att se byggnaderna, marmorn, atriumformationen, peristylen, trädgården, och mycket mer - hur folk rörde sig fram och tillbaks, var köket låg, var biblioteket fanns, var matsalen var, osv.
# 7 Haha en så'n sak som jag borde veta efter två års latin med andra ord.
Man glömmer så lätt.
Det hade varit häftigt att se husen.
Jag hade gärna stiftat bekantskap med min idol Oscar Wilde och gått brandvakt i Klarakvarteren med Nils Ferlin
/Maria
Hade gärna velat se Oscar II:s kröning - den sista kröningen i Sverige!
Nu är jag morbid, men jag skulle faktiskt vilja se Elisabeth Bathory och hennes hushåll. Jag förstår inte hur hon kunde få folk att hjälpa henne med alla mord.
Jag tror det är något tillverkningsfel på mänskligheten?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag tror jag hade trivs i många olika epoker och jag tycker många epoker har sin charm vilket gör det svårt att välja. Men däremot skulle jag nog gilla att besöka artonhundra talet i både Usa , england och även svergie för att liksom jämnföra dem. Sen så vill jag gärna träffa shakespare och gå på någon av hans pjäser. Sen skulle jag vilja träffa priater och åka med i ett priatskepp. Vore häftigt ;)
Medarbetare för Days of our lives
På rak arm skulle jag helst av allt vilja beskåda Aten under deras gyllende ålder. Det skulle vara intressant att se Sofokles irritera ettablisimanget, Aristofanes satirisera sagda ettablisimang, Pericles berätta sina kända tal. Men framförallt skulle jag vilja betrakta Sofokles, samt bevittna originaluppsättningarna av Antigone och Oidipus Tyrannen.
Att se om Atlantis funnits på riktig vore inte helt fel. 
Hade också velat höra Jenny Lind sjunga.
Sedan skulle jag nog vilja bo med en vanlig familj i en vecka eller två för att se hur deras liv EGENTLIGEN var under olika tidsepoker. Hur mycket de skiljer sig från oss tankemässigt osv. Intressantast är nog för mig vikingatiden och 1800-talet. Hade också velat "prova på" olika klasser.
Allt från en vanlig bondfamilj till den rika adeln. Hade nog varit en intressant resa.
hm… jag hade nog velat vara med när napoleon kröner josephine. älskar den tavlan, skulle vara häftigt att se det på riktigt.
sen se jesus liv, följa Birger Jarl och se hur sverige enades, samt träffa Magnus "Ladulås". Jag håller också på att skriva ihop en liten fiktiv historia kring ätter i uppsala och det tredje folkungaupproret, så det skulle ju vara jättehäftigt att vara med där då och observera.
Atlantis och då pyramiderna i Egypten byggdes skulle ha varit väldans intressant att fått beskåda.
Fast det finns mycket annat jag också skulle vilja ha upplevt. Vikingatiden till exempel.