Epoker iFokus

Epoker

Etikettkläder
Läst 2126 ggr
emee
0

Dräkthistorisk bok etc.

Jag undrar om någon vet någon bra bok eller annat om kläder under främst 1700-talet och 1800-talet och till tidigt 1900-tal och hur modet förändrades i detalj? Någon som vet om det finns någon tidslinje eller liknande?

Skogselva
0

Engelska eller svenska - spelar det någon roll?

Hittade en artikel från populärhistoria, ingen bok, men intressant ändå.

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=172

Jag vet att det ska finnas en del böcker, jag har själv läst en liknande det du efterfrågar, men det var en biblioteksbok och jag minns inte titeln.

Det skulle kunna vara den här boken:

"Klädesdräktens historia genom fem sekler" av Carolina Brown

eller denna

"Den stora modeboken" av Ludmila Kybalova

En sökning på adlibris resulterade i denna bok Authentic Victorian Fashion Patterns

och denna Fashion World

Jag tror att det kan vara svårt att hitta en bok om alla tre epoker, så det blir en bok om varje epok, ungefär.

"20th Century Fashion" av Valerie Mendes är bra tycker jag, kapitlena är indelade i 1900-1910 och 1910-1920 osv Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anthka
0

Röstar för Carolina Browns bok, den är ruskigt bra Glad

Kybalova är ok (står i bokhyllan) men Brown är bättre.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'