Ditt namn
Hittade den här sidan, där kan man ta reda på vart ens namn härstammar ifrån. (Namnhistoria tycker jag är kul)
Mitt namn (Pernilla) är ursprungligen arameiskt och betyder "klippa".
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Har du ingen länk?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hoppsan, den glömde jag.
Länken kommer snart.
-----
Nu är det fixat, det var meningen att "namn" skulle vara hyperlänkat, vilket jag glömde sist, men nu så. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Mitt namn är tydligen hebreiskt (Channah) och betyder "nåd". Mitt andra namn, Maria, är arameiskt (Miriam) och betyder tydligen "trotsig", "morsk".
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Mitt andra namn (Catarina) är grekiskt och betyder kysk.

Anna är en svenskform av det herbriska namnet Channan och betyder "Nåd" enligt hemsidan.
Har även hört att det ska betyda "benådande" eller vara ett barn ord för mamma ;)
Medarbetare för Days of our lives

Mitt andra namn Brigitta betyder "den höga" och och är usprunligen keltiskt
Mitt första namn: Sara
Hibreiskt namn som betyder härskarinna
Mina andra namn:
Aurelia: Ett latinskt namn som bildats av ordet aureus som betyder gyllene.
Rocio: Finns inte
Naima
Förekomst
Ovanligt
Namnsdag
17 nov
Härledning
En ombildning av det hebreiska namnet Naomi som betyder mitt behag.
Äldsta belägg i Sverige
1866
Historiska personer
Skådespelerskan Naima Widstrand, 1890-1968
Linda
Förekomst
Vanligt
Namnsdag
20 jun
Härledning
En kortform av äldre namn som Belinda och Rosalinda. Efterleden -lind härstammar troligen från det tyska ordet lind som betyder liten, späd och vek. Kan även vara ett namn bildat av namnet på trädet lind.
Äldsta belägg i Sverige
1800
Mina mellannamn är:
Elisabeth
Förekomst
Mycket vanligt
Härledning
En grekisk ombildning av det hebreiska namnet Elisheba som betyder Gud är fullkomlighet.
Äldsta belägg i Sverige
1286
Historiska personer
Sankta Elisabeth av Thüringen, 1200-tal. Katolskt skyddshelgon för änkor, tiggare, föräldralösa och oskyldigt förföljda.
Svenska prinsessan Elisabeth,1549-1597, dotter till Gustaf Eriksson Vasa och Margaretha Leionhufvud
Marianne
Förekomst
Vanligt
Namnsdag
04 apr
Härledning
En fransk form av det latinska namnet Mariana som betyder kvinna, kvinnlig.
Äldsta belägg i Sverige
1675
Historiska personer
Marianne, symbol för Frankrike, särskilt för den franska revolutionen.
"Låt själen vara fri"
hetter oxå anna så det är samma som 3# och 5#
mitt andra namn är maria så samma som 3#
och mitt tredje namn är evelina:
Evelina
Förekomst
Mindre vanligt
Namnsdag
12 feb
Härledning
Lilla Eva. En diminutivform av det ursprungligen hebreiska namnet Eva, egentligen Chavva som betyder liv. Namnet kan också vara en yngre form av det keltiska namnet Aibhlin som betyder vänlig.
Äldsta belägg i Sverige
1795
Angelina
Förekomst
Mindre vanligt
Härledning
Angelina är en diminuitiv form, lilla ängel, av det spanska och italienska namnet Angela som betyder ängel.
Äldsta belägg i Sverige
1816
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Gunilla
Kommer av Gunhild, Gunhilde och betyder stridsmö.
Birgitta
Ett namn som härstammar från det ketliska namnet Birgidh som betyder den höga
Per
Förekomst
Mycket vanligt
Namnsdag
01 aug
Härledning
En nordisk kortform av Petrus som är en latinsk form av det grekiska namnet Petros. Petros är en översättning av det arameiska namnet Kefas som betyder klippa.
Äldsta belägg i Sverige
1428
Första namnet en variant av Maria, alltså arameiska för morsk, trotsig.
Andra namnet Helena, grekiskt - kommer från élene som betyder fackla.
Jag är en kavat och trotsig eldsjäl alltså. Ha ha!
Det stämmer faktiskt!

Heter Anna och Elisabet, alltså "den benådade" och "gud är fullkomlig" (en benådad fullkomlig gud? ;)
'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

15# för min del blir det Den benådade höga ;) ditt låter nog bättre
Hur låter "kysk klippa" då?
Eller ordagrant: "klippa kysk" eftersom mitt tilltalsnamn (Pernilla) också är förnamnet.

Linnea
Förekomst
Vanligt
Namnsdag
13 maj
Härledning
Ett blomnamn som är bildat av Carl von Linnés latinska familjenamn Linnæus. Familjen tog sig namnet Linnæus efter en åldrig lind som växte vid barndomshemmet i Småland.
Äldsta belägg i Sverige
1843
Historiska personer
Linnea, litterär figur skapad av Christina Björk och Lena Andersson, ex Linnea planterar 1978, Linneas årsbok 1982 och Linnea i målarens trädgård 1985.
Anja
Förekomst
Mindre vanligt
Härledning
Ett ryskt smeknamn för det ursprungligen hebreiska namnet Anna, egentligen Channah som betyder nåd.
Äldsta belägg i Sverige
1856
Så tråkiga var mina namn.
Skynda långsamt så går det fortare.

Tyckte att det var kul att det fanns ett helgon som hette Eva (som jag då alltså). Hon är skyddshelgon trädgårdsmästare och andra som vårdar liv.
Det var positivt eftersom trädgården är mitt stora intresse och min man behöver lite skydd just nu (cancer).
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Pia
Förekomst
Vanligt
Namnsdag
22 feb
Härledning
En latinskt namn som är bildat av ordet pios som betyder from.
Äldsta belägg i Sverige 1848
Historiska personer
Sankta Pia, katolskt helgon som levde i Kartago under 200-talet.
Latinskt
Desirée
Förekomst
Mindre vanligt
Härledning
En fransk form av det latinska namnet Desideria som betyder den önskade.
Äldsta belägg i Sverige 1811
Historiska personer
Svenska prinsessan Desirée, född 1938.
Latinskt
Jaha… from och önskad 

#17 Kysk klippa - haha ;) undra om det ens har någon betydelse. Jag menar kan en klippa ens vara kysk? Oj nu gled jag ur ämnet;)
#21 Har du aldrig hört om alla syndiga klippor som finns där ute? 

22# å vilken synd att vara klippa och ge vacker utsikt ;) Fast i och för sig är de ju höga och dom kan man falla ner för- och det vore ju synd ;)
Emelie
Förekomst
Vanligt
Härledning
En fransk form av Amalia som i sin tur är en latinsk form av gotiska namn som börjar på Amal som betyder verksam.
Äldsta belägg i Sverige
1795
Tyskland till ock med-.-
knuff
Jag är stött… 
Jag har lärt mig att Ulla kommer från guden Ull, som beskyddar alla som dyrkar elden. Inte från Ulrika…
Så egentligen har jag dubbel eld i mitt namn, Ulla och Lena, som kommer av grekiskans 'Elena, fackla. Passande för en pyrofil krukmakare, eller hur? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja, verkligen.
(Alice) Ädel, ljus
(Erika) Ensam härskare
(Maria) Morsk, trotsig
Jag är en ädel och ljus ensam härskare som är trotsig. Awesome. xD
Knuff