Nossan/Asa
Det finns en å i Västergötland som heter Nossan. Jag har läst att nossan är ett noaord för "asa" som jag antar betyder "å". "Nossan" betyder "smycke" om någon var intresserad av att veta detta.
Men varför skulle det vara farligt att säga "å"? Är det någon som vet?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Om man öppnade munnen och sa Å, kanske man kunde suga in en person i sitt gap och svälja den?
Nej, jag vet inte 
Om det är ett noaord, kan det ha med asarna att göra? Man ville inte nämna de gamla gudarna? Eller det kanske fanns ett asa-monster i ån, som man inte ville kalla på?
Kul om någon vet.
Från det ena till det andra, hur gammal/dialektal svenska är 'nossan'?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#1 Eller en fluga, det är tillräckligt obehagligt 
#2 Det stod inte, men jag skulle väl gissa på runt medeltiden, men kanske ännu tidigare.
Jag kan inte få till tecknen på datorn, men första a:et i asa hade ett sträck över sig som jag antar indikerar ett långt uttal. Egentligen kanske jag skulle ha skrivit aasa, eller liknande. Tror inte ordet i sig har med asagudarna att göra. Eller så minns jag helt fel och det stod "avha" 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Knuff
Fortfarande ingen som vet varför "å" skulle vara så farligt att säga att det behöver ett noaord?
Risk för översvämning?
Det här var också något nytt för mig. Har ingen som helst aning tyvärr.