Lika löser lika
Jag avråder väl ifrån att prova dessa "huskurer", men förr ansåg man att lika löser lika.
Detta innebär att gula blommor t.ex. maskros var väldigt bra mot gulsot.
Om man kissat ute i naturen utan att varna älvorna först så kunde man få älvablås. En vanlig metod för att bota detta var att låta smeden komma med sin bälg och blåsa på utslagen.
Märrar ansåg man hade lätt för att föda, och kvinnan skulle föda i smärta som var guds ord. Genom att krypa igenom märrens fosterhinna så skulle kvinnan få en lätt förlossning, men detta var farligt för barnet som blev förbannat. Var det en pojk så blev han en varulv (på torsdagskvällar och vid större helger), var det en flicka så blev hon en mara.
Känner ni till fler "mediciner" som tillämpades inom lika-löser-lika-metoden?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
knuff
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Dessa metoder var inte illa! Att krypa genom en märrs fosterhinna för att slippa smärta vid förlossning. 
Men visst är det väl lite så idag också, att man skall ju t ex utsätta sig för det man är allergisk mot, lite smått - för att allergin senare skall gå över så småningom. Kan det vara möjligt? Hörde detta om t ex jordnötsallergi. Fast kanske det var ett skämt? Vad vet jag?
Sprutor mot pollenallergi innehåller väl en hel del pollen idagsläget? Man tycker ju att pollenallergi även måste ha förekommit förr också? Undra vad de gjorde då för att förebygga?
Vaccin fungerar väl så - att man sprutar in lite av viruset i kroppen?
Jag vet inte hur man gjorde förr, fanns det verkligen när man levde så nära naturen?