Kvinnomode 1795-1948
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade den här videon på youtube och tänkte att den kanske är intressant här. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad roligt! Kläder är alltid roligt att se på, vad som varit poppis genom tiderna.
Jag hittade också en klädvideo från operan på tuben.
(Är livsfarilgt att fastna på tuben ju. Tiden bara flyger iväg..) 
Ja, jag vet livsfarligt. 
Jag har en tråd med videorna i den serien du lade upp. Jag tycker de är jätteintressanta. Jag knuffar upp tråden om du inte hittar de andra videorna på tuben.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Kul! Ska genast se på dem. 
Gör det "Intressanta videoklipp" heter den.
Jodå, jag hittade den. Mycket intressant.
Ska kolla igenom den.
Måste bara förresten berätta - om det hör hemma här i tråden, att angående hårmode på 1700 talet, så var jag på guidad tur förut en sommar på Löfstad slott, i Östergötland. Och då berättade guiden och visade en bilderbok, om det franska hårmodet som var i stöpet just då.
Guiden berättade också att många satt i sin säng och sov på den tiden, just för att de inte ville förstöra frissan. Mycket obekvämt va! Fast vill man vara fin, så får man ju lida oin som de så vackert heter. 
Nu tillbaka till tubistråden.
#5 Intressant.
På 1600-talet satt man också upp och sov, för man visste så mycket som att man hade vatten i kroppen, men man trodde att detta kunde vandra upp i hjärnan och ta död på en om man låg ned och sov.
Sen vågade man inte snyta sig heller, på den tiden för man var rädda att blåsa ur sig hjärnan, men det är en annan historia. 
#6 Jag är också rädd att blåsa ut hjärnan när jag snyter mig. Jag är inte säker på att det inte hänt. 
#5 Jag kommer att tänka på porslinskuddarna kinesiska damer fick vila nacken på en gång i tiden, också för att inte förstöra sina påkostade håruppsättningar. Tänk er nackspärren…
Men kuddarna är vackra, det finns såna på Östasiatiska för den som bor i eller besöker Stockholm.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#7 Usch, stackars kvinnor 
# 6 Ja, det där med vätskorna i kroppen har jag också hört om, hur man trodde förr. Tur att forskningen har framåt ang människokroppen. Nu vet förhoppningsvis vi lite bättre hur kroppen är funtad 
# 7 Ja, hu då sicken nackspärr det skulle bli!
Aj aj. 
Tack för tipset ang poslinskuddarna. Ska ha dem i åtanke ifall jag har vägarna förbi museet i Stockholmia.