OT fornminne
Varför ser symbolen för fornminne ut som en lussekatt på trafikskyltar?
Låter kanske som en dum fråga, men jag har funderat på det ett tag. Ja, jag funderar ofta på dumma saker. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Hi hi, ja en mycket bra fråga tyckte jag,
Kan bara hålla med dig i din undran Skogselva. Denna lussekattskringla ser lite rolig ut. Fattar inte heller vad den skall symbolisera egentligen.
Kanske någon annan som vet.
Det finns inga dumma frågor, varje gång man säger "varför" eller "jag vet inte" har man kommit till en viktig vändpunkt. Alla frågor tillför något!
Ska lussekatten inte symbolisera en borg med fyra torn? En ruin alltså, som får stå för alla arkeologiska lämningar? Jag kommer inte på något annat.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#2 Det var bra sagt, tycker jag, det där med frågor och vändpunkt.
Låter logiskt med en borg.
Min första tanke var att det kanske var någon slags runa, men svårt att få så till sådana runda saker när man hugger, antar jag.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
# 2 Javisst! Låter ju självklart när jag läser ditt svar. 
Då kan man ju också fråga sig varför kommando-knappen på Mac (datorn alltså) också är en kringla? Finns det något samband långt tillbaka i tecknets betydelse kanske? 
Kommando - general - armé - försvar - borg? 
Aha, det var SÅ de tänkte när de skulle slänga ihop dem här datorerna
Då fattar jag precis
Då kan man vara en stolt Mac användare då, med historisk anknytning. Fast å andra sidan har PC det också. Det ÄR historia ^
Jag är glad och stolt att jag kan hjälpa till med att klara ut begreppen ibland!

#5 Nä, trodde du menade kommandoknappen på Mc Donalds. 
Har kört PC hela livet så jag vet inte hur Mac ser ut. Men hade jag haft Mac hade jag definitivt undrat.
PC, Mac, what's the difference? De är datorer båda två
#10 Jag förstår.
Förutom iFokus så är min dator enbart en skrivmaskin och så länge den klarar Word så är jag nöjd. 
Han som gjorde skylten från början kanske käkade kringla och kom på.."ah, varför inte!!"
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
# 12
Kanske det 
#12 Ja, så måste det vara! Eureka vi har det! 

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"