Epoker iFokus

Epoker

Etikettmusik
Läst 1828 ggr
LenaR
0

Singer/songwriters

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Genren är inte ny, om nu någon trodde det. Fast man tänker nog sällan på hur långt tillbaka i tiden man sjöng sina sånger och ackompanjerade sig. Egentligen har det nog funnits singer/songwriters sen det första instrumentet uppfanns.

Här är en av mina elisabethanska favoriter, John Dowland. Han var en framstående lutenist och counter tenor, ett populärt röstläge för män under renässansen.

Dowland blev hårt kritiserad för att hans musik var för melankolisk, precis som senare Elliot Smith eller Nick Drake. Hans texter är underbart melodramatiska. Lyssna bara på hans mest kända sång, Flow my tears - lyckliga, lyckliga de som i helvetet inte känner världens förakt…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Ännu mer melodramatisk är den här tårdrypande pärlan, In darkness let me dwell, där marken ska vara sorg, och väggarna av svart gråtande marmor.

LenaR
0

Det här är en personlig favorit, mest för att Freddie Wadling sjunger.

LenaR
0

Nu får någon annan fortsätta med forna tiders singer/songwriters! Glad

Skogselva
0

Tyckte nog bäst om #2, men jag känner nog inte till några singer/songwriters. Eller räknas Mozart?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Jag förstår förvirringen, men Mozart sjöng inte, så jag räknar inte honom. I princip räknar jag alla som sjöng sina egna sånger. Så Orfeus var en singer/songwriter, om än mytologisk, och Orlando di Lasso, och Evert Taube.

Och trubadurerna förstås! Som Beatriz de Dia. Här är en av hennes sånger, fast arrangerad för en ensemble.

Skogselva
0

Okej, jag har aldrig riktigt förstått begreppet singer/songwriter heller, förrän nu. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad