Grogg
Alla vet vad det är, x mängd sprit och x mängd slödrick, men det var inte så det började.
Har ni någonsin undrat varför sjömän och pirater är så glada i rom?
Det var ett billigt antiseptiskt medel och döljde smaken av unket vatten. Färskvatten var ju en brist vara ombord.
Så den ursprungliga groggen var alltså rom och vatten, och ibland socker. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Åhhh, där ser man! Lät inget gott det där heller.. 
Inte direkt, jag tycker inte ens om att ha is i likör, tycker det förstör smaken när isen börjar smälta. Men rommen dödade ju bakterierna. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jo, skulle va för den sakens skull då 
Ja, hellre det än att bli sjuk.