Epoker iFokus

Epoker

Etiketttill-sjöss
Läst 2851 ggr
Oisis
0

Sir Francis Drake

Visste ni att denne man som levde på 1500 talet, var från början en pirat som sedermera blev parlamentsledamot?

Francis Drake har också blivit en av Englands främsta nationalhjältar. Han var även en stor upptäckare och navigatör,och den allra första engelska sjökapten som gjorde en världsomsegling.

Inte att förglömma, så var även denne Drake en gång i tiden en formidabel kapare som ställde till stora problem för Spanien - 1500 talets supermakt.

Trots det var han även en synnerligen duktig sjömilitär, som hade stor del i segern över oövervinnerliga armadan - den spanska invasionsflotta som gav sig ut för att anfalla England år 1588.

Oisis
0

Hittade en bild på denne Francis Drake, på Wikipedia

Oisis
0

Skogis - Ta bort den här bilden förresten som jag satte in i förra inlägget är du snäll. Jag var trött igårkväll när jag satt och höll på. Kom på nyss att den bilden är inte alls från wikipedia. Jag var virrig och tänkte på wikipedia då jag höll på, men hittade bilden i en annan länk nedanför kom jag på…

Så ta genast bort den är du snäll så det inte uppstår några tråkigheter, Jag kan hitta en länk till bilden att lägga in i stället.

Tack på förhand från en virrig Oisis SkämsOskyldig

Bilden är ersatt med ett porträtt från Wikipedia nu // Skogis

Skogselva
0

Det är intressant tycker jag, att han blev adlad, men det beror väl på att han var just kapare och inte pirat, och faktiskt gjorde det å konungens vägnar. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
0

# 2 TACK för hjälpen Skogis!! Kyss

Ja visst var det lite häftigt tyckte jag med denne man, eftersom vi talat om just pirater rätt mycket. Skrattande Även fast han var kapare, och ja, det var lite annat det. men ändå.. Flört

Skogselva
0

Varsågod

Kapare och sjörövare gjorde egentligen samma sak, bara att den förra har tillstånd.

Jag tror jag rekommenderat boken "Pirates Latitudes" av Micheal Crichton förut, men den handlar faktiskt om en kapare och inte en pirat. Tror jag ska läsa om den snart. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
0

# 5 Ja just det! jag ska också ta och läsa denna bok tror jag som du tipsade om. Bra att du påminde.Glad

Tyckte det lät så hejsigt det du skrev i artikeln om pirater/kapare att kapare hade som ett körkort för sjöröveri. SkrattandeCool

Skogselva
0

Haha, ja kanske lite, men man minns roliga saker lättare än de tråkiga, så varför inte slänga in lite hejsiga uttryck? Flört

Oisis
0

Absolut! Fortsätt med det ,för du har rätt i det du säger att man minns bättre då om man har en kul association till ett ord. Skrattande

Skogselva
0

Självklart kommer jag fortsätta med det, jag tycker också det är kul med så'na formuleringar. Cool