Epoker iFokus

Epoker

Etiketttill-sjöss
Läst 2251 ggr
Skogselva
0

Lasse i Gatan

Detta är en av Sveriges mest kända kapare som, likt Sir Francis Drake, blev adlad för sina insatser. Detta 1715, och han tog sig namnet Lars Gathenhielm.

Han ägde 37 fregatter, (sådana här alltså:)

och dessa 37 kapade under 8 år över 80 fartyg! Jag tycker det är lite imponerande siffror.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Oisis
0

Lasse i Gatan har man ju hört talas om ja Glad

Glömde alldes att vi har ju våran egen svenske "Francis Drake" här i Sverige Flört

80 fartyg var inte alls illa det.

Skogselva
0

Nej, det är häftigt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Maria
0

I Göteborg ligger Gathenhielmska huset.Glad

Länk

/Maria

Oisis
0

# 3 Jaha! Spännande. Det ska jag lägga på minnet Glad Tack för tipset

Skogselva
0

#3 Spännande, ska försöka ta mig dit nu när jag pluggar i Göteborg. Vore kul att se det. Glad