Fundering
I morses när jag satt på tåget mot Göteborg så nös jag två gånger. (Jag vet, det är skitintressant att veta.
)
Inte direkt, inte ens jag bryr mig om att jag nös två gånger på tåget i morses. Men(!) jag började fundera på det där ljudet som kommer "attjo attji" och varför i allsin dar det blir just dessa ord när man nyser. Varför inte Simsalabim eller något istället?
Tror inte det finns något svar på det, så jag skriver det här, i OT för att vädra tankarna lite. Har ni någonsin märkt att det är lättare att sluta älta över sina funderingar om man låter någon ta del av dem?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ha ha ha..Skogis det här var det roligaste inlägg jag läst på länge! Du fick mig att asgarva otroligt mycket. 
Helfestlig fundering du har där, Vi kanske kan ha en speciell tråd här med våra funderingar som kanske inte har något riktigt svar, men att man i alla fall kan ventilera dem. Det finns ju faktiskt en hel del av dem hos oss alla skulle jag tro.
Kan ju bli en festlig skratttråd om inte annat 
Haha, det står var och en fritt att använda denna tråden till det.
Men jag undrar fortfarande varför "attjo" 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ja du har så rätt! Varför just attjoo, och inget annat.
Och varför säger man just "Prosit" till någon som har nysit? Det kan man ju också undra…
Det vet jag däremot, minns bara inte om jag skrev det här eller på månväsen, nåja, lite repetition kan väl aldrig skada?
Prosit är latin och är presens konjunktiv, tredje person singularis av prodesse som betyder vara. Många språktermer där, ska bryta ned det, så att det är fler än språknördar som fattar.
Håll utkik efter det fetmarkerade om du vill ha "long story short". Svårt att sluta när man väl kommit igång, så ja, kanske lite mer information än efterfrågat. (Språk är inte intresse det är en passion, jag tycker det här är jätteintressant, verkligen. Och kul att förklara
)
Prodesse är ett verb och det är böjt i konjunktivformen av nutid, och "tredje person singularis" är den fina benämningen för "hon", "han", "den", "det". Man kan likna konjunktiv med en uppmaning eller önskning, medan indikativ, den vanliga formen av verbet som brukar användas, är mer konkret. I svenska har vi knappt någon konjunktiv kvar, så det går inte att förklara bättre, annat än att det kan översättas med vårt "må [det hända]"
Too much information, kanske, men det är skillnaden mellan presens indikativ och presens konjuktiv i alla fall, om någon var nyfiken.
Prosit betyder således "Må det vara till nytta" och kommer ifrån tron om att man var mer mottaglig för onda andar när man nös.
*fniss* Det var en rolig fundering. *filurar* iaf så är det svårt att nysa med stängd mun, även om nu många kväver sina Atjjon. Själv låter jag visst nåt som uueeätjj (testade dyss ;-) Ska testa att börja nysningen med en svår bokstav hähä…
Pling!
Hi hi, javisst kan man få ur sig roliga ljud när man nyser. Det har du rätt i Bybo. (Kul att se dig här förresten
)
#6 Tack :)) Jag är med på några siter, men fastnar så lätt i en åt gången. Men, tänkte börja kika in lite oftare här. Gillar ju Historia, och ni verkar goa :))

Du är så välkommen hit, Bybo. 
Pappa lade märke till att första är attjo, men andra är attji, om man nyser två gånger i rad, som jag ofta gör, och nog är det som han säger, åtminstone för mig och honom.
Lycka till med experimentet och håll oss uppdaterade!