En dikt
Som titeln lyder, här är en dikt:
Kom till mig från Kreta, till det heliga templet, den ljuvliga lunden med äppelträd, där altare doftar av brinnande rökelser, kyligt
vatten sorlar här genom äppelträdens grenar och rosor skuggar hela platsen, när löven skälver sänker sig sömnen djup. Här finns en hage,
ett bete för hästar, rikt på vårliga blommor och milda vindars fläktar.
Här Kypris, tag och häll behagfullt i gyllene bägare en nektar blandad med fest
Dikten är skriven utav en poet som jag beundrar väldigt mycket, nämligen Sapfo, en av mycket få kvinnliga poeter i antika Grekland. Hon levde på ön Lesbos på 500-talet före vår tid.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Fullkomligt ljuvlig dikt, och så musikaliskt översatt!
Var inte Sappho första lyriska poeten eller något sådant? Begåvad var hon i vilket fall.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det låter bekant, men jag vet inte säkert. Hon har ju fått ett versmått uppkallat efter sig, om inte annat - den sapfiska strofen.
Det är en fin översättning, och om jag ska vara helt ärlig, den enda dikt jag hittills läst av Sapfo. Tidigare har jag bara beundrat henne för att hon var kvinna i en mansvärld. Men så hittade jag en bok på biblioteket med hennes dikter och blev bara tvungen att låna den. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Då har du mycket god läsning framför dig! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja, och det tycker jag är trevligt. Jag kan förstå varaför Catullus var så inspirerad av hennes verk. Det blir jag också, och jag brukar skriva mer prosa än poesi. 
Svart dröm
du kommer närhelst sömnen
öm gud, i sanning en ohygglig sorg
att hålla makten åtskild
men jag hoppas att jag inte måste delta
ingenting från de evigt lyckliga
för jag var inte så
leksaker
måtte jag få allt