Epoker iFokus

Epoker

Etikettlitteratur
Läst 1824 ggr
Skogselva
0

Poesi

Jag skulle vilja ha lite tips på poeter, det blir mest Sapfo eller Catullus annars. (eller mina egna, men jag räknas ju som samtida poet, så jag räknas inte Tungan ute

Har ni några favoriter?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Robert Browning är en av mina idoler. Shakespeare har skrivit fantastiska sonetter. Karin Boye, Gustaf Fröding och Edith Södergran var storfavoriter när jag var ung, nu har jag inte läst dem på ett tag.

Återkommer om jag kommer på fler som inte är för moderna!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Okej, men Robert Browning låter som ett vanligt namn. Har du några verk han skrivit, så jag vet att jag hittat rätt Browning på google?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Wikipedia finns en lista över Brownings verk.Han är förvånansvärt okänd med tanke på att han haft så stort inflytande över kommande generationer.

Jag letar själv efter hans "The ring and the book" utan att hitta den. Borde googla rätt på något antikvariat förstås.

Kom på några till, TS Eliot, Ezra Pound, HD (som hon kallade sig), och Matthew Arnold.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Maria
0

Min favoritpoet är Nils Ferlin. Det finns ingen som kan beskriva livets jävligheter så underfundigt enkelt och vackert som han.

/Maria

Bybo
0

Pling!

Jag har inte så stor erfarenheter av dikter, och vet ej varför jag har kommit in i Poesins värld :))

Men, den första dikten jag fastnade för, då var jag kanske 7 år, det var Frödings: Bergatrollet ( eller vad den heter *S) Tyckte så synd om honom minns jag :)

Sen har det blivit lite brottstycken ur t ex: Boye, Södergran, Ferlin

Men, nu har jag fastnat för en poet!! Råkade bara läsa en dikt, och så var jag fast. Visste inte att han var världskänd *fy skäms*

***********************************'

Hafez ( Persisk poet på 1300-talet)

* Tack och lov att gråt i gryningen och skymningen inte var förspilld, min regndroppe blev en dyrbar pärla.

* Du hjärta, ungdomen gick och du plockade inte en blomma i livets rosengård, gör det nu och rädda anseéndet på gamla dar.

* Hjärtat krossades som en skål när jag svor att ej mer dricka, utan vin och bägare förtorkade min lever som en vissen tulpan.

* Jag undrar, vem är det i mitt trötta inre som ropar och skriker fast jag själv är tyst?

* Pupillerna i mina ögon har blivit blodiga, var någonstans plågar man en människa på detta vis?

* Kalla mig, den rastlöse, för de vanvettigas mästare, ty jag är bäst i hela världen på att vara omdömeslös.

* Hyckleriet och skenhelighetens eld skall förbränna religionens hö, Hafez, slit av din Sufidräkt och gå.

Hittade inte dikten jag blev förälskad i , men hittade några verser (eller heter det stofer? ur några dikter jag hade nerklottrade :))

P.S Är det någon som är kunnig i fornnordisk poesi? Kväden och sånt…

Skogselva
0

#5 Det är okej, jag har heller inte hört om den här världskända poeten förrän nu. Flört 

Kunnig och kunnig, nja, det skulle jag väl inte kalla mig, men jag känner till några.

Beowulfkvädet utspelar sig i Danmark och södra Sverige, även om det egentligen räknas som ett engelskt nationalepos. Sen finns ju bland annat Snorre, vi fick läsa något av honom i svenskan någon gång, minns inte vad den heter.

Bybo
0

#6 *pjuh*

Ja, Snorre var från Island och var historieskrivare..har läst lite av honom..Heimskringla heter väl nåt han skrivit..och sen finns det ju Eddan, det vet jag…

Tack för tips. Beowulfkvädet minns jag inte om jag läst…Ska kolla :))

Skogselva
0

#7 Gör det, SF-bokhandeln har en översättning av den, som var ganska billig, åtminstone hade de det när jag var där sist. Flört