50 öre
Så idag är sista dagen man kan handla med femtioöringar, igår såg jag till att göra mig av med de jag hade. Men så var jag på Shock i Gbg idag och inhandlade vantar och halsduk, tror ni inte att jag får 16:50 i växel? *Dumma femtioöring.*
Ville bara klaga lite på det, innan jag kommer till sak.
Visste ni att 1555 var 50 öre så mycket som en pigas årslön?
Det är något som jag har svårt att tänka mig, eftersom man inte kan handla någonting alls idag för 50 öre - den är ju värdelös! 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Koppar är ju stöldbegärligt, så om man väntar tills det inte går att växla in 50-öringarna längre kanske man kan göra sig en hacka? 
Är det det? Det visste inte jag, men det är klart, det är en ganska användbar metall.
Fast jag tror jag ska spara min 50-öring, och kanske sälja den sedan när den blir värdefull.
Om jag fortfarande lever då, och inte tappat bort den tills dess, förstås.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Helt plötsligt kommer jag ihåg att jag hade en myntsamling när jag var liten. Udda tioöringar bl.a. Om jag bara inte hade varit en sån total råddhjärna så jag råkade handla för mynten så hade jag säkert kunna få en slant för dem idag…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har flera burkar med gamla 1,2 och fem-öringar. Tunga som skam och dessa har varit med i alla flyttar
Jag har liksom inte haft hjärta att göra mig av med dem.
Nu tror jag sonen har dessa burkar i källaren.
/Maria