Antikens skulpturer
Jag hade en fantastisk svensk- och historielärare i gymnasiet. Han var väldigt inspirerande, och mycket av det han berättade fastnade för gott i mitt huvud.
Han lärde oss t.ex att antikens estetiskt rena, vita marmorskulpturer i själva verket var målade - i starka färger! Jag tyckte det var en väldig tur att pigmenten nötts bort, samtidigt som jag var nyfiken på hur det såg ut.
Nu kan man se själv om man tar sig till Medelhavsmuséet i Stockholm. Eller går in på dn.se där de har en del bilder. Där ser man rekonstruktioner som gjorts i bästa CSI-stil.
Men inte var det så antiken skulle se ut? Så brokig och gräll? Vi har ju fått helt fel ideal i västerlandet, bara genom en feltolkning!
Undrar hur vår europeiska kultur hade sett ut om vi grävt fram skulpturerna lika färggranna som de faktiskt var.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Detta lärde min latinlärare mig också, att de varit målade en gång i tiden.
På 1700-talet hade överklassen inte pudrat sig helt vit i ansiktet, det är jag övertygad om. För jag har hört att detta kommer ifrån antikens vita marmorskulpturer. Men det hade kanske inte ändrat synen på solbrännan som något bara de lågt stående bönderna hade.
Jag såg en intressant dokumentär för några veckor sedan om Herculaneum och där hade de grävt ut välbevarade ting. Bland annat statyer med sin färg kvar.
Synd att museet ska vara i Stockholm, man har ju inte direkt möjlighet att åka dit när man är närmre Göteborg. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Här lär man sig nya saker! 
Det låter fullkomligt logiskt att 1700-talsmänniskorna, som återanvände så mycket av antikens konst, också sminkade sig som statyerna.
Synd för dem ändå att statyerna flagat, för de målade sig väl med blyvitt tror jag? De hade kanske levt längre och hälsosammare om de fått använda andra pigment till make-upen.
Ja, det var nog blyvitt, men jag vet inte. Jag läste i en historiatidning en gång att en viss mängd stärkte immunförsvaret.
Jag tror det var bly i alla fall, och då gällde det egyptierna som målade sig svarta runt ögonen. Det var inte tillräckligt mycket för att orsaka skada utan så lite att det istället verkade positivt. Men jag kanske blandat ihop det med någon annan tungmetall.
Förstås, på 1700-talet så innehöll det så mycket att huden blev väldigt ful och dålig att man var tvungen att sminka sig för att dölja det.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Egyptierna hade ju en högt stående medicinkonst fast de inte uppfunnit "vetenskapen" än. Så det skulle inte förvåna mig om de hade koll på vilka mängder bly som kunde göra nytta och vilka som kunde skada.
Sant, tänkte inte på det.
Detta om skulpturerna visste jag inte! Måste genast läsa och titta