Epoker iFokus

Epoker

Etikettkonst-konstnärer
Läst 3254 ggr
Skogselva
0

Nattvakten...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… är målad av Rembrandt 1642 och har på sistone blivit lite av en av mina favoriter.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

42436WD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som är historisk parentes är omslaget till Terry Pratchetts Night Watch (som det talades om i den andra tråden) är en lyckad parodi till Rembrandts Night Watch.

LenaR
0

Undrar om Pratchett fick inspiration av målningen, eller om illustratören fick uppslaget från boken?

Rembrandt är en av mina husgudar. Önskar jag kunde fånga ljus och skugga lika dramatiskt som han!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

#1 Där ser man

#2 Jag önskar att jag kunde rita "period".

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad