Nionde symfonins förbannelse
Hur känd denna förbannelse det vet jag inte, men här lite om den i alla fall:
Nionde symfonins förbannelse innebär att kompositörer, verksamma efter Beethoven, dör när de komponerat sin nionde symfoni. Det är en myt, och då många kompositörer efter Beethoven faktiskt dött efter att komponerat nummer nio, så finns det minst lika många som levt längre.
Dessa är några av kompositörerna som dött efter sin nionde symfoni: Beethoven, Franz Schubert, Antonín Dvorák, Anton Bruckner och Gustav Mahler.
Denna vidskepelse uppkom, enligt kompositören Arnold Schoenberg, med Gustav Mahler (1860-1911) som dog medan han höll på med sin tionde komposition, denna hann han alltså aldrig färdigställa.
Vad säger ni om det?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Kan det inte vara så att det är en normal åldersdöd? Medellivslängden var ju inte så hög då och har man kommit till sin nionde symfoni så kanske man rentav är gammal
/Maria
#1 Så kan det absolut vara 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Sen kan man inte vara på den säkra sidan ändå. Titta på Jean Sibelius - han skrev för säkerhets skull bara sju symfonier, ändå dog han! 

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om ingen symfoni gör man,
ändå dör man!

Denna myt hade jag inte hört talats om. Då kolade dessa direkt efter den nionde eller?
Kanske inte samtidigt som de skrev ned sista noten på pappret, men snart därefter ja. 
Och som sagt, det finns minst lika många till som levt längre än sin nionde symfoni också.