Patetiskt egentligen
I går så besökte jag min kusins grav för första gången på kanske tre år. Mamma och pappa har som tradition att åka varje år, men det är en bit att åka, så jag brukar inte följa med. Han var dödsfödd, min kusin.
I alla fall, så hade någon av de anhöriga lagt en prydnadssak på graven, som någon nu tagit. Det känns så… varför stjäl man ifrån en grav överhuvudtaget?
Det känns patetiskt på något vis att stjäla ifrån de döda, att ta något som en anhörig placerat ut i vördnad för den döde.
Var bara tvungen att skriva av mig. Jag är egentligen inte så upprörd, men jag undrar ju vad vitsen med det var.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag blir upprörd. Att stjäla från en grav är så kyligt! Begriper man inte att någon blir ledsen och upprörd? Har man lämnat något vid en grav är det som ett tecken på saknad. Blommor och ljus och gåvor är starkt emotionellt laddade - hur kan man bara ta dem!
Världen är full av ouppfostrade människor, som inte har lärt sig att tänka på någon annan än sig själva. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Min farbror och hans fru tyckte ju förstås det var jättejobbigt att behöva begrava sin son, hela graviditeten hade gått bra och så dör han dagen innan födelsen var beräknad. Det känns så elakt mot dem att någon har stulit från graven ungefär som att säga: "Er dödsföda son betyder ingenting, sakerna ni lagt ut för att hedra hans minne är bara att plocka på sig, bäst man vill, de ligger ju där obevakade. Skyll er själva."
Tröttsamt egentligen.
Förstås lika illa oavsett vems grav det än må vara, men det känns lite extra elakt när det är så ung persons grav.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!