Epoker iFokus

Epoker

Etikettallmänt
Läst 1342 ggr
Skogselva
0

Söker inspiration

Även om jag håller mycket till fantasygenren när jag skriver så utspelar de sig alltid runt 1600-talet. Ni kan tänka er något i stil med De tre musketörerna fast fantasy eller sjörövare fast fantasy.

Det är ju inte helt historiskt korrekt, eftersom det är fantasy, även om jag avskyr anakronismer ganska så mycket.

Men på sistone har jag drabbats av vad alla författare fruktar - skrivkramp! Rynkar på näsan Därför söker jag lite inspiration, lästips.

Känner ni till några intressanta "fenomen" eller händelser som man kan bygga sin historia på?

Det behöver inte vara på 1600-talet, som sagt det är fantasy och inga historiska romaner jag skriver.

Det kan vara vad som helst: krig, upptäckter, uppfinningar, pjäser, musikstycken, yrken osv osv.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Ett fenomen jag kommer att tänka på är de svävande kloten som sågs i Östergötland. Det var på 1800-talet, men går väl att placera tidigare om du vill det. Du kanske hittar andra roliga fenomen i bloggen om märkligheter på dn.se.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Så'na har jag läst om i någon av pappas böcker, får ta den från "biblioteket" när det är ledig så jag kan läsa mer. Tror brorsan norpat åt sig boken just nu. Obestämd

Intressant blogg. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bergspuman
0

Cromwell och den perioden i England! Puritanismen!

Skogselva
0

Tack för förslaget! Glad