Epoker iFokus

Epoker

Etikettmusik
Läst 2292 ggr
Skogselva
2010-11-09 19:30
0

Jazz

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jazzens storhetsålder var på 1920-talet, men när den såg dagens ljus runt sekelskiftet i Amerikat så betraktades den som syndig och smutsig.

Väldigt fördomsfullt ansåg man att det var "negermusik" och döpte musiken efter det dåvarande slangordet för "knulla" alltså "jazz" för att göra musiken ännu smutsigare.

Själv är jag väl inte så förtjust i jazz, på grund av ljudet, blåsinstrumenten faller mig inte i smaken. Tungan ute

Här nedan är "In the mood" med Glen Miller och något storband 1946

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[StaffanM]
2010-11-23 23:15
0

Det finns många sorters jazz.

Här är ett exempel från 1995

Lägg märke till Pat Methenys fina improvisation på gitarren på slutetTungan ute

Skogselva
2010-11-24 11:04
0

Sant naturligtvis, fast jag hade nog inte förstått att detta var jazzmusik, om du inte sagt det. Att bestämma genre på musik är inte riktigt min grej. Oskyldig 

Denna föll mig mer i smaken än Glenn Miller.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[StaffanM]
2010-11-24 12:21
0

Härligt….då kommer här en till gammal goding från 1987

Uppskattar din input på värdsajten btw Skrattande

Skogselva
2010-11-24 16:44
0

Youtube krånglar för mig just nu, så får lyssna en annan gång.