Visste ni?
I morgon är fars dag, men visste ni att seden inte kom till Sverige förrän på 1930-talet? I början firades den också andra söndagen i juni, vilket den fortfarande görs i många andra länder, bl.a. USA där seden föddes ca 1910.
Mors dag föddes också i USA, men två år tidigare, alltså 1908. Till Sverige kom seden 1919. I bl.a. USA firas dagen andra söndagen i maj, medan den i Sverige firas sista söndagen.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Varför hittade man på mors och fars dag? (Säg inte att det var kommers!)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Det var två olika personer, om jag inte minns helt fel, som skapade dagarna. Båda hade samma motiv, och det var att hedra minnet av sin bortgångne mor/far. Men sen så blev det ju kommers rätt så fort efter det.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Så från början handlade det inte om levande föräldrar utan döda? Det hade jag inte gissat. Och jag tycker det är sympatiskt att det ändrats, föräldrar kan gott få varsin dag när de blir lite bortskämda!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag tror det. Och ja, det kan de gott ha, mor och far.