Epoker iFokus

Epoker

Etikett: religioner-bruk-och-seder
Läst 2644 ggr
Skogselva
0

Spanska inkvisitionen och häxjakt

Jag vet inte hur man bäst kan beskriva spanska inkvisitionen, en slags romersk-katolsk domstol, grundad ca 1478, som gick väldigt hårt emot kättare. Ofta med tortyr.

Galileo Galilei fick till exempel väldiga problem med spanska inkvisitionen när han kom med sin kontroversiella teori att jorden snurrade runt solen, och inte tvärtom. De ville bränna honom på bål om han inte tog tillbaka det han sagt.

Inkvisitionen höll ju då till i de katolska länderna, men visste ni att det under häxjaktens period var färre häxor som avrättades i de länder där inkvisitionen styrde, än i protestantiska länder?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Idag är det svårt att förstå att de ville bränna ett så stort geni på bål för hans idéer. Är vi likadana mot dagens stora tänkare?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Ja, men jag tror att det blivit lite ombytta roller. Det är vetenskapen som fördömer religionen istället för religionen som fördömer vetenskapen, för att tala väldigt generellt.

Det finns ju naturligtvis djupt religiösa vetenskapspersoner också, likväl som helt vetenskapligt inriktade.

Svårt egentligen att försöka peka ut exempel, men jag tror att det fortfarande är så, bara inte lika extremt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Det var en intressant tanke! Kanske kommer framtida generationer att döma vår tid för att vi kastade ut andligheten genom fönstret. Det kanske är new age-folket som är framtidens martyrer?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Kanske det, vore intressant att se, synd att man inte kan resa fram och se. Flört

LinaN
0

No one expects the Spanish Inquisition!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Skogselva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 I mitt stilla sinne hörde jag Jeremy Iron säga det, så när jag googlade upp det så var det ju inte så långt ifrån. Flört (I "Casanova" spelar han en mer eller mindre misslyckad spansk inkvisitions-människa.)

Lägger upp klippet om det är någon mer än jag som inte sett det.

LinaN
0

#6 *tummen upp* Precis det klippet jag tänkte på!

"Bring forth the fluffy pillows!"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Skogselva
0

Det var lite dåligt ljud på videon, så det hörde jag inte, men det är ett kul klipp. Flört